سبک خاص اقتصاد رانتی-رفاقتی-غارتی ایران

احسان سلطانی در یادداشتی به بررسی وضعیت رانت و امتیازات ویژه در اقتصاد سیاسی ایران پرداخته است.

روسای دولتهای جمهوری اسلامی یک بار ابرشوک قیمت به اقتصاد وارد می کردند، آن هم در دور دوم ریاست جمهوری.

روحانی این قاعده را شکست و دو ابرشوک ارزی پرقدرت در دور دوم وارد کرد. طی مدت ۳ سال، بیش از یک قرن سلطنت قاجار، ۵۳ سال سلطنت پهلوی و ۸ سال جنگ با عراق، پول ملی را بی ارزش کرد.

روحانی با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد و ذخایر ارزی در سال ۱۳۹۷، هنوز تحریمها شروع نشده بود، برای غارت اقتصاد و تامین منافع بنگاهها، بانکها و اشخاص وابسته به دولت دوازدهم (کارگزاران و اصلاح طلبان) و سایر وابستگان به حاکمیت، قیمت دلار را بدون هیچ گونه توجیه و منطق اقتصادی بیش از ۳ برابر کرد. ایادی اقتصادخوانده کارگزارانی که بر همه جا از بانک مرکزی تا رسانه ها تسلط داشتند، عوامل اجرایی کودتای ارزی سال ۱۳۹۷ بودند.

رئیسی کلا همه چیز را زیر پا گذاشت، طی یک سال پس از ریاست جمهوری، ابرشوک افزایش ۹۰ درصدی قیمت غذا و یک فصل پس از آن اجرای شوک قیمت ارز.

برنامه دولتها چپاول مردم با شوکهای قیمت ارز و به تبع آن کالاها و سپس تکرار این دور مخرب است که به سبک اداره اقتصاد کشور تبدیل شده است.
شوکهای قیمت ارز منافع کلان از جیب عامه مردم، برای ثروتمندان و بنگاههای فاسد رانتی وابسته (اعم از دولتی، خصولتی و خصوصی) خلق می کند و هر گونه دزدی، ناکارآمدی و ناکارآیی را می پوشاند.
هر چه اقتصاد فاسدتر و شمار مفت خورها و دزدها بیشتر می شود، شدت و حدت شوکهای قیمتی بیشتر می شود.

رئیسی روحانی دیگر و میراث دار هاشمی است.

پایان/

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 23227

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =