بن سلمان دست غرب را در ابتذال بست

شاهدان عینی از جشنواره موسیقی «میدل بیست» می گویند از نظر فساد، ناامنی و میزان آزار زنان این ابتکار دربار بن سلمان حتی در کشورهای غربی هم بی سابقه بود.

به گزارش تحریریه، مرکز «مطالعات خلیج فارس» نوشت، الیز شوتن زن ۲۵ ساله هلندی که اوایل دسامبر در میدل بیست (MDL Beast Soundstorm) واقع در بیابانی دور افتاده در خارج از پایتخت سعودی برگزار شده بود شرکت کرده روایتی از این رویداد منتشر کرده است.

این رویداد که به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره های موسیقی جهان در سال جاری از ۱ تا ۳ دسامبر برگزار شد توانست بیش از ۷۳۰ هزار نفر مخاطب جذب کند و طیف متنوعی از موسیقی از الکترونیک تا هیپ هاپ را ارائه داد، اما سازمان‌دهندگان علیرغم تعهد به مقابله با اذیت و آزار زنان، اینبار نیز از این جهت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

شوتن که کارمند سفارت هلند در قاهره است می گوید برای آخر هفته با دوست خود به ریاض آمده ولی از هنگامی که به کنسرت رسیده تعدادی از مردان را مشاهده کرده که فریاد می زدند و سعی می کردند آنها را لمس کنند. وی ادامه می دهد: "دوستم را چسبیده بودم، وقتی که ما به سمت استیج می رفتیم، جمعیت متراکم تر می شد. سه بار احساس کردم، کسی پشتم را گرفت. من برگشتم و مکرر بر سر آنها فریاد زدم اما آنها متوقف نشدند، در عوض، دست‌ها دوباره به سمت من دراز شد".

MDLBeast SoundStorm 2022: Enjoy a 60 per cent discount on tickets

شوتن در ادامه می گوید "من متوجه شدم که ما توسط پسرها احاطه شده ایم. هیچ دختری در آن جمعیت دیده نمی‌شد و آن زمان بود که وحشت ما آغاز شد."

شوتن می گوید یک افسر امنیتی را پیدا کرده و به او گفته که چه اتفاقی افتاده که افسر از او می خواهد فرد متعرض را نشان دهد تا او را بیرون کند! در آن زمان، شوتن هیچ تصوری از اینکه آن مرد به کجا رفته، جز اینکه دوباره به دریای جمعیت برگشته باشد، نداشت. او بعداً شکایتی را به مدیریت رویداد تحویل داد که پاسخ شنید تعدادی از مظنونان به آزار و اذیت از این رویداد اخراج شده‌اند.

حادثه دیگری که رسانه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد، توسط پرستاری فنلاندی به نام اریکا میلیا بازگو شد. او در اینستاگرام نوشت: "دیشب یکی از آسیب‌زا ترین تجربیاتی بود که در عمرم داشتم". من همیشه به عنوان یک زن در عربستان احساس امنیت و ارزش می‌کردم، اما همه اینها دیشب از بین رفت. من و دوستانم در یکی از بزرگترین جشنواره های موسیقی در خاورمیانه مورد آزار و اذیت و آزار جنسی تعداد زیادی مرد قرار گرفتیم."

در میدل بیست تابلوهایی بزرگ با مضمون احترام به دیگران و عدم اذیت و آزار در سرتاسر فضا نصب کرده بود. چادری هم برای کسانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند در نظر گرفته شده بود. علاوه بر این افرادی که از آنان شکایت شده با اخطار و اخراج یا قرار گرفتن در لیست سیاه مواجه شده اند.

رمضان الحاراتانی، مدیر عامل MDL Beast می گوید که امنیت رویداد امسال به بیش از ۳۸۰۰ پرسنل سپرده شد که به معنای یک نگهبان به ازای هر ۳۵ مهمان می باشد. افزون بر این تقریباً ۳۰۰ دوربین مدار بسته جشنواره را زیر نظر داشتند.

In pictures: Saudi Arabia's biggest Beast music festival begins

میدل ایست آی روایت خود را اینگونه ادامه می دهد: تعداد بسیار کمی از زنان در میان جمعیت انبوه مردان عمدتاً جوان که از کنسرتی به کنسرت دیگر حرکت می کردند، دیده می شدند. این منظره شبیه یک کارناوال بود. مردان عمدتا صورت های خود را پوشانده بودند که هویت خود را مخفی کنند.

صحنه عجیب است، مصرف روانگردان‌ها، آرایش‌های پر زرق و برق که علیرغم محدود بودن در فرهنگ عربستان بسیار به چشم می آید. همچنین تلوتلو خوردن مردان مست و بوی ماری جوانا که از جمعیت به راحتی استشمام می شود. با این وجود الکل، مواد مخدر و همجنس گرایی همچنان در عربستان غیرقانونی است!

بن سلمان دست غرب را در ابتذال بست

اوائل ماه دسامبر جاری جشنواره موسیقی میدل بیست در ریاض برگزار گردید. این جشنواره از جمله تغییرات جدیدی است که اصلاحات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آن را رقم زده و قرار است جوانان عربستان را سرگرم کند! هرچند این مجموعه کنسرت‌ها با اقبال جوانان عمدتا مرد مواجه شد اما در مقابل اتفاقاتی مانند اختلاط زن و مرد، ترویج موسیقی غربی، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، نمایش صحنه هایی دال بر همجنسبازی، رقص دسته جمعی زنان و مردان و بیش از همه حجم بالای اذیت و آزار جنسی که زنان آن را در این رویداد تجربه کردند، خشم گروه های مختلف مردم عربستان را برانگیخته است.

با این وجود مسولین سعودی بدون توجه به عمده انتقادات، با تمرکز بر ضرورت حل مشکل اذیت و آزار جنسی زنان در اینگونه محافل، آن را نتیجه عدم آموزش دانسته و وعده داده اند در این زمینه فرهنگ سازی کنند تا مردانی که کمتر صحنه رقص زنان را دیده اند، با این مسئله کنار آمده و به زنان تعرض نکنند! رویات فوق گفتگوی میدل ایست آی با چند نفر از شرکت کنندگان زن بود که تعرض جنسی در این جشنواره را تجربه کرده‌ بودند که تا حدودی وضعیت فرهنگی مورد نظر حاکمیت جدید سعودی را تبیین می کند.

پایان/

۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =