ترامپ باید قید کاخ سفید را بزند

قانونگذاران آمریکایی با انتشار گزارش نهایی کمیته منتخب مجلس نمایندگان در مورد شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۰ عنوان داشتند که ترامپ صلاحیت ندارد و نمی تواند بار دیگر رئیس جمهور شود.

به گزارش تحریریه، کمیته ای تحت هدایت دموکرات ها در گزارش نهایی خود از رویدادها شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۰ توصیه کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده، مسئول آشوب در ساختمان کنگره است و باید از تصدی پست منع شود.

کمیته اعلام کرد ترامپ که در نوامبر گذشته اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نامزد شود، سوگند خود مبنی بر حفاظت از قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا گذاشت. بنابراین او صلاحیت وی به درستی رد باید شود و از تصدی در مناصب دولتی - چه فدرال یا ایالتی، غیرنظامی یا نظامی محروم می شود مگر اینکه دو سوم کنگره این ممنوعیت را لغو کنند.

به تازگی گزارش ۸۴۵ صفحه ای مربوط به وقایع آن روز منتشر شده است. کمیته قبل از ارائه یافته های خود به مدت ۱۸ ماه روی این پروژه کار کرد، و چند روز قبل هم خلاصه ۱۵۴ صفحه ای کوتاه تری را در دسترس قرار داد.

قانونگذاران ترامپ را مقصر اصلی خشونت در کاپیتول هیل دانسته اند. این اتفاق پس از تجمع حامیان وی در مقابل ساختمان مجلس فدرال در اعتراض به انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اتفاق افتاد. سپس تظاهرات کنندگان به داخل ساختمان کنگره هجوم بردند، اما آن ها در نهایت نتوانستند از تایید رسمی نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ توسط «مایک پنس» معاون رئیس جمهور وقت و رئیس آن زمان کنگره ایالات متحده جلوگیری کنند.

ترامپ باید قید کاخ سفید را بزند

در وقایع ۶ ژانویه یک معترض در داخل ساختمان کنگره توسط پلیس کشته شد. همزمان چند معترض و افسر پلیس در هرج و مرج زخمی شدند. در کل در جریان این شورش چند افسر امنیتی هم کشته شدند، اگرچه هیچ کدام مستقیماً به اقدامات معترضان مرتبط نبود.

این کمیته همچنین توصیه کرد که دادستان های فدرال ترامپ را به اتهاماتی در ارتباط با شورش متهم کنند. رئیس جمهوری سابق ایالات متحده از پذیرش نتایج انتخابات سرباز زد و پس از آن آشوب ها ادعاهای خود مبنی بر اینکه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تقلب شده را بارها تکرار کرد.

ترامپ چندی قبل هم در پستی در پلتفرم Truth Social خود مدعی شد: دموکرات‌ها می‌خواهند من را از نامزدی برای ریاست‌جمهوری باز دارند زیرا می‌دانند که من پیروز خواهم شد.

ترامپ در طول دوره ریاست جمهوری خود دو بار از سوی مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد، که یک بار آن در مورد شورش کنگره بود. با این حال سنا در هر دو بار سنا از محکوم و برکناری او خودداری کرد.

پایان/

۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =