افزایش حقوق کارگران در سال 1402، 20 درصد یا 50 درصد؟

این سوال اساسی و مهم باید پاسخ داده شود که افزایش حقوق کارگران در سال 1402، 20 درصد یا 50 درصد خواهد بود.

به گزارش تحریریه، این سوال اساسی و مهم باید پاسخ داده شود که افزایش حقوق کارگران در سال 1402، 20 درصد یا 50 درصد خواهد بود. زیرا شایعات مبنی بر افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در بودجه سال 1402 کل کشور باعث ایجاد نگرانی در بین اقتصاددانان شده است، زیرا به معنای سقوط طبقه متوسط کارمند به زیر خط فقر می شود و میل به خروج از دولت که با حقوق های کنونی در سطح بالایی قرار دارد را تشدید خواهد کرد.

طبق قانون، دولت باید دقیقا به اندازه نرخ تورم حقوق ها را چه در سطح کارگری و چه در سطح کارمندی افزایش دهد و حتی یک درصدی نباید افزایش حقوق ها از تورم پایینتر باشد. ارجاع دادن دلیل تورم به حقوق ها مبنای نظری ندارد و با شواهدی تجربی هم در تضاد است. به طور مشخص، در 8 سال گذشته که شاهد سرکوب شدید دستمزدها بوده ایم، نرخ تورم رکوردهای 70 ساله را جا به جا کرده است و نمی توان به سادگی مدعی چنین رابطه ای شد.

حداقل حقوق در ایران به 140 دلار رسیده است که با حداقل حقوق 450 دلاری در ترکیه فاصله زیادی دارد، درحالیکه در سال 1390 این میزان تنها 20 درصد فاصله داشت و شاهد قدرت خرید بالای کارگران ایرانی بودیم که در 8 سال گذشته نده معکوس گرفت و کارگران ایرانی به زیر خط فقر سقوط کردند.

تنها اقدام کاملا دقیق دولت سیزدهم در 16 ماه گذشته افزایش حقوق کارگران به میزان 57 درصد در سال گذشته بود که به احیا هرچند خفیف قدرت خرید کارگران انجامید و به تقاضای موثر در اقتصاد کشور هم اثر مستقیم گذاشت. اگرچه این اقدام به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، اما گذشت 9 ماه از سال نشان داد که هشدارها درباره اخراج کارگران غلط بوده و واقعیات شرکت داری با آنچه در رسانه ها گفته می شود تفاوت دارد.

انتظار می رود تا در سال 1402 بازی تکراری ذی نفعان از سرکوب حقوق ها نادیده گرفته شده و شاهد افزایش مجددا 50 درصدی حقوق کارگران و اصلاح حقوق کارمندان باشیم که دریافتی آنها به 300 دلار در ماه یعنی تنها 70 درصد حداقل دستمزدها انهم برای کارگران در ترکیه، سقوط کرده است. حقوق کارمندان در ایران باید به 30 میلیون تومان در ماه در 8 سال گذشته می رسید، اما به نصف این عدد هم نرسیده است که نشان می دهد شاهد ایجاد یک شکاف دستمزدی قابل توجه هستیم.

دیدگاه غلط مدیران سازمان برنامه و بودجه باعث شد تا در بودجه سال 1401 کل کشور شاهد تداوم سیاست های غلط ضدمردمی دولت به بهانه تورم باشیم و حقوق کارمندان با وعده کنترل تورم، به اندازه نرخ تومر 49 درصدی، بالا نرفت. درحالیکه در سال جاری مشخص شد که ریشه تورم ارتباطی با حقوق و دستمزد ندارد و به عملکرد بانک مرکزی و تاخت و تاز فراقانونی بانک ها در اقتصاد ایران مربوط می شود که اراده ای برای مهار آنها وجود ندارد.

پایان/

۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      4 0
      دولت باید در سال آینده تمام حقوقها را صددرصد اضافه کند وقتی پیاز کیلویی سه هزارتومان شده ۳۰ هزار چه باید کرد اگر چنین نکند باید شاهد اعتراضات شدید تر باشد چون صبر ما به لب رسیده خرید خانه رویا شده همچنین ماشین
    • علی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 1
      دولت باید فکری بخال کارکرای بدبخت کنه..واقعا شرایط زتدگی برما کارکرا سخت شده.تا وی شرمتده خانواده هانون باشیم..ما تیروی قرارداد مشاعل کارگری هستیم ولی خقوق مازیر نطر اداره کاره..کجای دنیا اینطور هسته.حای تاسف داره بر دولت ومجلس که طرف کارمتد باشه ولی خقوق اداره کاررگیره..بر لکس عیدی ما مثل کارمند مرداخت میشه واقعا خنده داره هرسال به کارمتدا پاداش و خیلی چیزای دیگه واریز نیشه برناکه میرسه نیگن شما قرارداد کارگری هستی.پس چطور عیدی نا هرسال مثل کارمتدپرداخت میشه..بازد عیدی ما هم مثل قانون کار باشه یعنی دوماه حقوق باید پرداخت بشه..جاهای که ضررآقایونه ما کارمند حساب میشیم ولی جای که به نفع مابایدباشه قرهردهد کارگری حساب میشیم.واقعا بر مسئولین وشورمون تلسفیم..اگه تغییر وصعیت انجام میشد یا حقوق کارمتدا یاکسان سهزی میشد ما اینقد دردسر تداشتیم..یا ریسدجنهور به قولی که داده کاش عنل نیکرد..ریس جنهور نه تغییروصعیت رو اوکی کرد و نه حقوق کارمتدا رو یکسان سازی کرد..چرا اقای ریس جنعور قبل انتخابات قول دادید و الان عمل نمیکنید..با دروغ گفتن که نمیشه کشوررو ادهره کرد..ریس جنهور باید رو قولش عمل کته
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 0
      با سلام ؛ تعیین حقوق کارگران با شورای عالی کار می باشد.نرخ تورم و خط فقر از عوامل موثر بر تعیین حقوق کارگران می باشد. وارایه هر درصد و رقمی توسط رسانه ها مصداق خبر نادرست می باشد با تشکر
    • مرتضی نوروزی IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      3 0
      اقای مدیر بانک مرکزی اگه حقوق ۵ میلیون کارگری تورم میاره پس حقوق شما چی اگه تورم بر حسب این حقوق کارگر هست پس حقوق شما که حداقل ۱۰ برابر این هست تورم را پایین میاره ،اقای مدیر بانک مرکزی خانواده شما که با حقوق ۵۰ میلیونی داره زندگی میکنه و خانواده من کارگر با حقوق ۵ میلیونی داره زنده میمونه ،اخه این عدالت هست ،پناه بر خدا
    • CZ ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 0
      مستمری بگیران هنوز۲۵درصدشون رو زمین مونده لطفا اقدام کنید
    • CZ ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 0
      مستمری بگیران هنوز۲۵درصدشون رو زمین مونده لطفا اقدام کنید