پیش بینی قیمت، و عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳

پیش بینی می شود قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی بین ۸۹ تا ۱۰۰ دلار در نوسان باشد، زیرا ادامه جنگ اوکراین، ابهام در اقتصاد جهانی، ادامه تورم و افزایش نرخ بهره هم نمی تواند در کاهش میزان تقاضای بازار تاثیر داشته باشد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «الحرة» آمریکا در گزارشی نوشت، در سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت نفت به ویژه به دلیل جنگ اوکراین و تحریم انرژی روسیه از سوی غرب و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، در عرصه بین المللی در کانون توجه قرار گرفت. قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود به ویژه در ماه مارس رسید و از ۱۳۹ دلار هم فراتر رفت.

اکنون با پایان یافتن سال ۲۰۲۲ میلادی و آغاز سال جدید میلادی اقتصاددانان پیش بینی می کنند که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام طی سال ۲۰۲۳ میلادی دستکم حدود ۸۹ دلار باشد.

«علاء الفهد» تحلیلگر مسائل اقتصادی پیش بینی کرد در صورت ادامه جنگ اوکراین و دیگر مسائل اقتصادی، قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار فراتر باشد. پیش بینی می شود در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ تقاضا برای نفت به ویژه در فصل زمستان افزایش یابد زیرا بسیاری از کشورها به ویژه در اروپا نیاز به جایگزینی برای گاز روسیه دارند.

پیش بینی قیمت، و عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳

«مهند عریقات» تحلیلگر مسائل مالی گروه «سی اف ای» هم به تارنمای الحرة گفت تحلیل فنی قیمت نفت بیانگر آن است که قیمت هر بشکه نفت در ۹۰ دلار باقی خواهد ماند. عوامل بسیاری وجود دارند که باید در سه ماه نخست سال جاری میلادی در نظر گرفته شوند. از جمله این عوامل کاهش ۵ تا ۷ درصدی تولید نفت از سوی روسیه به دلیل تعیین سطح قیمت و همچنین تحریم واردات نفت خام از دریا و امید به افزایش تقاضا از جانب چین و نگرانی ها درباره رکود در اقتصاد جهانی است.

پیش بینی ها نشان از این دارند که تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت. این موضوع با سیاست اوپک پلاس برای کاهش تولید در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ هم در ارتباط است. اوپک پلاس اعلام کرده است سیاست تولید در گرو عوامل عرضه و تقاضا است و به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد. از این رو، دشوار می توان پیش بینی کرد که اوپک پلاس در آینده چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

پیش بینی قیمت، و عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳

«عامل الشوبکی» کارشناس مسائل اقتصادی هم اعتقاد دارد انتظار بازار نفت در سال ۲۰۲۲ بر روی رهایی از کرونا و افزایش تقاضا متمرکز بود، اما جنگ روسیه بازارهای انرژی را در شرایط سختی قرار داد و سبب افزایش قیمت ها شد. در ادامه مسائلی چون افزایش تورم و تلاش بانک های مرکزی برای مقابله با آن از طریق افزایش نرخ بهره در این زمینه موثر بود.

با اینحال هنوز هم فرصت شوک بازارها به قوت خود باقی است. پیش بینی ها در عرصه بین المللی بر روی این نقطه متمرکز است که قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی بین ۸۹ تا ۱۰۰ دلار در نوسان خواهد بود. اما بازار انرژی به ویژه با ادامه جنگ اوکراین، ابهام ها در اقتصاد جهانی، ادامه تورم و اقدام بانک های مرکزی برای افزایش نرخ بهره شوک هایی را تجربه می کند. با وجود نگرانی ها نسبت به رکود اقتصادی که کشورهای غربی را فراگرافته بازهم تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا می کند.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 23547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =