شکست جدید برای موسس میلیاردر علی‌بابا

جک ما، موسس گروه آنت، در عقب نشینی بیشتر از امپراطوری آنلاین خود، عمده سهام دارای حق رای خود در این غول فین‌تک چینی را واگذار می‌کند.

به گزارش تحریریه، پس از جلوگیری چین از عرضه اولیه عمومی ۳۷ میلیارد دلاری سهام گروه آنت در اواخر سال ۲۰۲۰، که باعث تغییرات اجباری این غول فناوری مالی شد، این اقدام، اتفاق مهمی به شمار می‌رود.

اندرو کولیه، مدیر شرکت "اورینت کپیتال ریسرچ" در این باره گفت: خروج جک ما از گروه آنت، شرکتی که تاسیس کرده بود، عزم رهبری چین برای کاهش نفوذ سرمایه گذاران خصوصی بزرگ را نشان می‌دهد. این روند به حذف بخشهایی از اقتصاد چین که بهره‌وری بالایی دارند، ادامه می‌دهد.

جک ما، پس از یک سخنرانی که طی آن از رگولاتورهای چین انتقاد کرده بود، از انظار عمومی ناپدید شد. بسیاری از همتایان جک ما، برای همسویی با دیدگاه شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، برای دستیابی به رفاه مشترک، سمتهای رسمی که در تشکیلاتشان داشته‌اند را واگذار کرده و کمک به امور خیریه را افزایش داده‌اند.

گروه آنت به اصلاح فعالیتهای کسب و کار خود پرداخته تا نظر رگولاتورهای چینی را جلب کند. تغییر کنترل گروه آنت، به معنای آن است که این شرکت باید برای ازسرگیری برنامه عرضه اولیه عمومی سهام خود، مدت طولانی‌تری صبر کند.

قرار بود این غول فناوری مالی، بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام جهان را در سال ۲۰۲۰ انجام دهد و بزرگترین وام دهندگان دولتی چین را به چالش بکشد اما هدف سرکوبی قرار گرفت که رگولاتورهای چینی در این صنعت به راه انداختند.

جک ما، پس از واگذاری عمده سهام دارای حق رای، همچنان دارای حق رای و منافع اقتصادی در گروه آنت خواهد بود. گروه علی بابا هولدینگ در ژوییه اعلام کرده بود جک ما، قصد دارد منافع اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم در گروه آنت را به تدریج کاهش داده و به پایین ۸.۸ درصد برساند.

طبق محاسبات بلومبرگ، جک ما پس از تغییرات جدید، حدود ۶.۲ درصد سهام دارای حق رای در گروه آنت خواهد داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سرکوبی چند ساله دولت چین، کل بخش اینترنت این کشور را از رشد باز داشته و باعث فرار سرمایه گذاران جهانی شده است. این سیاست، رویکرد غولهای فناوری چین که زمانی رشد به هر بهایی را در اولویت قرار داده بودند را تغییر داده است.

منبع: ایسنا

پایان/

۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 23648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =