جریمه بانک‌های متخلف نهضت ملی مسکن در هاله‌ای از ابهام

درحالی نیمه آبان ماه امسال سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه از جریمه 60 هزار میلیارد تومانی بانک‌های متخلف در این طرح خبر داد که پس از قریب 2 ماه فرجام این اقدام تنبیهی مشخص نیست.

به گزارش تحریریه، نیمه آبان‌ماه امسال سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از جریمه 60 هزار میلیارد تومانی بانک‌های متخلف در نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته بود: با هدایت نقدینگی به سمت مسکن، تورم کنترل می‌شود.

ابوالفضل نوروزی با اشاره به این‌که به اینکه تاکنون حدود 20 هزار میلیارد تومان توسط بانک مسکن به پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است، همکاری سایر بانک‌ها را نامناسب اعلام و اظهار کرد: بانک‌هایی که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را نداشتند باید حدود 60 هزار میلیارد تومان جریمه مالیاتی به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که مجموعا 24 هزار میلیارد تومان تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت شده است، ادامه داد: جریمه مالیاتی بانک هایی که در اجرای طرح نهضت ملی همکاری نکردند جزو منابع صندوق ملی مسکن است.

وی یادآور شد: طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف شدند تا 20 درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص بدهند. این قانون هم در قانون بودجه 1400 و هم در قانون جهش تولید مسکن تاکید شد.

در ادامه مسعود رهنما نیمه ماه گذشته درباره جریمه بانک‌های متخلف گفته بود: در قانون این مسئله پیش بینی شده که اگر بانکی بر اساس تعرفه اعلام شده عمل نکند، جریمه شود. منابع دولت بر اساس اولویت‌ها تقسیم و ترسیم می‌شود. الان اولویت دولت مسکن است و باید اصحاب مالی تهییج و تشویق کنیم تا بتوانند هر آن چیزی که به مسکن کمک می‌کند را تبدیل کنند. کارکرد صندوق ملی مسکن این است که برای ساخت مسکن مدل‌سازی می‌کند و بیشتر بسازیم. بر این اساس باید اصلاحات مورد نظر برای این صندوق در اسرع وقت عملیاتی شود.

هفته گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه با اعضای کمیسیون عمران مجلس با یادآوری این‌که در حوزه بانکی عقب ماندگی‌های برای ارایه تسهیلات به اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، گفته بود: به‌جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها همراهی مناسبی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نداشتند.

وی افزود: در چند وقت گذشته توافقات مناسبی با چهار بانک دیگر انجام و تفاهمنامه‌ها امضا شد و هرکدام از بانک‌ها سهمی را برعهده گرفتند که امیدواریم بانک‌ها در اجرای این طرح نقش قابل قبول‌تری را نسبت به گذشته ایفا کنند.

به گزارش تحریریه، با آن‌که بیش از 2 ماه از اظهارات مقام مسئول معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره عدم همراهی اکثر بانک‌ها و موسسات مالی کشور با طرح نهضت ملی مسکن می‌گذرد که مشخص نیست آیا این بانک‌ها بر اساس قانون جهش تولید مسکن جریمه مالیاتی شده‌اند یا خیر؟

پایان/

۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23681

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =