چرا ایران خودرو و سایپا درخواست لغو عرضه به بورس کالا دادند؟

ایران خودرو و سایپا در حالی در خواست لغو عرضه خودرو در بورس را دارند که در آخرین عرضه محصولات خود در بورس کالا با کاهش شدید تقاضا خرید مواجه شدند و حتی شاهین با قیمت پایه معامله شد و حتی اقدام بورس کالا جهت تمدید زمان سفارش گذاری تاثیر چندانی بر میزان تقاضا وافزایش رقابت خرید نداشت.

به گزارش تحریریه، بر اساس پیگیری‌های انجام شده خبرنگار برنا بورس کالا دریافت درخواست مدیران سایپا و ایران خودرو در خصوص لغو عرضه محصولات خود در بورس را تایید کرده است.

بر اساس اعلام بورس کالا این دو درخواست از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در خصوص لغو عرضه خودروهای شاهین و دنا پلاس در دست بررسی است و هنوز تصمیم نهایی در خصوص این درخواست‌ها گرفته نشده است.

اما با توجه به صحبت‌های مسئولان وزارت صمت احتمالا این دو درخواست تایید خواهد شد.

3ne9fnjh11q2inxrk07r

علت تقاضای لغو عرضه خودرو چیست؟

ایران خودرو و سایپا در حالی در خواست لغو عرضه خودرو در بورس را دارند که درآخرین عرضه محصولات خود در بورس کالا در روز دوشنبه 18 دی ماه با کاهش تقاضا خرید بالا مواجه شدند و این درحالی است که بورس کالا نیز در 17 دی ماه با تمدید زمان سفارش گذاری سعی در بالا بردن میزان تقاضا و افزایش رقابت در بورس برای خرید خودروها را داشت.

استقبال سرد از عرضه خودرو شاهین سایپا در بورس کالا

در عرضه روز یکشنبه 18 دی ماه تعداد 4 هزار دستگاه خودرو شاهین سفید شرکت سایپا با قیمت پایه 304 میلیون تومان عرضه شد که این خودرو مورد استقبال قرار نگرفت و تنها 1545 تقاضا برای آن ثبت شده است. بر این اساس به دلیل کمتر بودن تقاضا نسبت به عرضه خودرو شاهین با همان قیمت پایه 304 میلیون تومان معامله شد.

Screenshot+2023-01-08+150639

افت شدید رقابت برای خرید محصولات ایران خودرو

همچین در جریان معاملات روز دوشنبه 18 دی ماه بورس کالای ایران، تعداد 2 هزار دستگاه تارا سفید مورد معامله قرار گرفت. این تعداد خودرو با میانگین قیمتی 351 میلیون و 274 هزار تومان به فروش رسید. در عرضه 2 هزار تارا سفید حدود 2 هزار و 522 نفر به رقابت پرداختند که در نهایت این خودرو با میانگین قیمتی 351 میلیون و 274 هزار تومان، تنها 36.95 درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید این در حالی است که پژو 207 دستی به دلیل رقابت بالا برای خرید حدود 102 درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید که سود بالایی نصیب ایران خودرو کرد.

اتفاق عجیب در قیمت نهایی خودرو تارا بورس کالا

عرضه 4 هزار پژو 207 حدود 6 هزار و 683 نفر به رقابت پرداختند که در نهایت این خودرو با میانگین قیمتی 375 میلیون تومان، حدود 102 درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید. بر این اساس قیمت میانگین خودرو تارا در بورس کالا حدود 27 میلیون تومان ارزان‍تر از پژو 207 سفید معامله شد، این در حالی است که قیمت تارا در بازار و کارخانه به مراتب بالاتر از قیمت پژو 207 است. علت این تفاوت قیمت می تواند به میزان تقاضا و رقابت بالا برای خرید خودرو 207 (6 هزار تقاضا در مقابل 4 هزار خودرو) در معاملات امروز بورس کالا باشد.

قیمت های ثبت شده و میزان تقاضا بالا برای محصولات ایران خودرو در عرضه های گذشته در بورس کالا و حتی آخرین عرضه 207 دستی، باعث ثبت قیمت‌های بیش از دو برابر قیمت پایه این مدل خودرو در بورس کالا شد. اما کاهش تقاضا و درصد رقابت پایین برای خرید خودروهایی مانند تارا و 207 اتوماتیک احتمالا باعث شد اهداف برنامه ریزی شده این شرکت محقق نشود. همچنین محصول شاهین سایپا نیز که هم زمان با محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شده بوده به دلیل به دلیل کمتر بودن تقاضا نسبت به عرضه با قیمت پایه به فروش رسید. البته شرایط سایپا به مراتب بدتر ایران خودرو بود و از 4 هزار شاهین عرضه شده حتی با قیمت پایه نیز تنها توانست 1545 خودر را به فروش برساند.

احتمالا اتفاقی که برای خودرهای شاهین، تارا و حتی 207 اتوماتیک در عرضه روز 18 دی ماه افتاد باعث شد این دو شرکت در سیاست‌های نحوه عرضه و تعیین قیمت پایه در بورس کالا تجدید نظر کنند و در این شرایط در بورس کالا خودرو عرضه نکنند.

سایپا اولین شرکتی بود که تقاضا لغو عرضه خودرو را به بورس کالا ارسال کرد و ایران خودرو نیز احتمالا برای اینکه دناپلاس به سرنوست شاهین دچار نشود، تقاضای لغو عرضه این خودرو در بورس را داده است.

بورس کالا محل مناسبی برای عرضه خودرو هست یا نسیت

درخواست لغو عرضه خودرو در بورس کالا درحالی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور مطرح می شود که پیش از این مدیران این دو شرکت از این روش عرضه خودرو به شدت حمایت می کردند. محمدعلی تیموری مدیر عامل ایران خودرو چندی پیش در واکنش به دستور سازمان بازرسی مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا تا تعیین تکلیف و تداوم روند قرعه‌کشی خودرو گفت بود: محصولات سایپا طی چهار ماه اخیر از فرایند قرعه‌کشی خارج شده اما فروش فوق‌ العاده و عرضه در بورس کالا براساس شرایط و ضوابط مجلس است تا محصولات به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی افزود: سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 92 هزار خودرو بیشتر عرضه شد. با افزایش تولید، قسمتی از بازار مدیریت شد. رشد تولید تداوم یافته و تمایل ورود به فضای قرعه‌کشی وجود ندارد و ساز و کار فروش در بورس کالا قانونی است. تیموری گفته بود 4 هزار دستگاه شاهین در بورس عرضه می‌شود و خودروهای کوئیک اتوماتیک و کوئیکR، ساینا CNG ، اتوماتیک و آپشنال در حال پذیرش است!

همچنین مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز در حاشیه بازدید رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از ایران خودرو اعلام مرده بود: مدت زمان تحویل خودروها را نیز از سه به دو ماه و کم‌تر از دو ماه کاهش خواهیم داد و با این اقدام در کنار افزایش تنوع و تیراژ به عنوان سه راهبرد تکمیلی حضور در بورس کالا، شاهد کاهش چشم‌گیری در قیمت خودرو خواهیم بود.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر به دنبال حاشیه سود نیستیم بلکه به دنبال جلوگیری از ضرر و زیان و ارتقای طرح‌های توسعه و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه هستیم، اظهار کرد: به عنوان خودروساز، قیمتی که مصرف کننده نهایی، خودرو را خریداری می‌کند مهم است و با قیمت‌های تکلیفی و قرعه‌کشی، درصد کمی از مشتریان واقعی موفق به خرید خودرو می‌شوند.

وی با اشاره به حذف قیمت گذاری دستوری بیان کرد: از سیاستی که موجب توقف ضرر و زیان خودروساز می‌شود حمایت می‌کنیم، اما تصمیم گیری این موضوع با نهادهای بالا دستی است نه خودروساز و امیدواریم هر سیاستی که اتخاذ می‌شود، در نهایت به نفع و خیر صنعت خودرو و نظام اقتصادی کشور باشد که یکی از راه‌کارهای کمک و تسهیل کننده در این زمینه، سیاست عرضه در بورس کالاست.

منبع: برنا

پایان/

۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • ناصر IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 0
      عرضه در بورس باتوجه به مقررات بورس و کد بورسی جای رانت و دلالی نداشت و از طرفی باعث کاهش قیمت خودرو میشد به همین دلیل مدیران خودرو و وزیر و ... عرضه رو در بورس لغو ومجددا قرعه کشی راه انداختند که برابر اخبار رسانه ها در روز اول ۵ میلیون نفرثبت نام کردند درصورتی در بورس به سیصدهزار ثبت نام هم نمیرسید بنابراین مشخصه تعداد بالای ثبت نامها نشان از رانت و ثبت نامهای سوری و وجود دلال در قرعه کشی داره و باز سرمردم رو کلاه گذاشتند
    • عبدالله IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      ایران خودرو، وسایپا بایک نامه جلوی زیان فقط دو محصول خودرا گرفتند،اینجا فقط مردم هستند دارند،توسط دلالان وکاسبان تحریم و رشوه گیران حکومت چپاول می شوند،که ماشین بنجال ۵۰۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و۰۰ ۵میلیون تومان به مردم میفروشید . لعنت به رشوه گیران حکومت و کاسبان تحریم
    • انور رحیم پور IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      هم ایران خودرو و سایپا دو شرکت دولتی می‌خواهند تمام مشکلات مردم در خودرو خلاصه بشه حاضرن ماشین اسقاط کنن ولی ارزان به دست مردم نرسه ارزان منظورم قیمت خودشونه چون بازار سیاه سودی بیشتر از کارخانه دارد که به جیب این باند مافیای میره هر کاری میکنن که این اتفاق شفافیت قیمت نیفته. تأسف
    • حسام IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      بخاطر این لغو کردن ،چون دلالها سواد بورس ندارن تا بتونن ماشینهارو چند برابر قیمت بازار براشون آب کنن،و مافیا باقی بمونه
    • ایرانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      واقعا باید تاسف خورد دیدن خودرو کمی با قیمت واقعی دست مردم میرسد سریعا توقف در فروش زدن مافیای قدرت مند و مسولیت ساکت نتیجه اش همینه مردم همه با هم نه به خرید مثل چند سال قبل
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 1
      بهتره عرضه در بورس لغو بشه.
    • مریم ناطق IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      من نظرم اینه که شرایط را حذف کنید اینجا محل رقابته دوباره آوردین شرایط گزاشتین 48ماه گزاشتین اینجور میشه هر کی هرروز یک ایده میده من راضیم برای ماشین فرسوده ام یک شاهین یا یک تارا دستی از بورس بدن با قیمت پایه چون می‌دونم با قرعه کشی صدسال هم به ما ماشین نمیرسه آخه به ما هم تو این برنامه فکر کنید تورا خدا
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      لعنت خدا بر مدیران عامل دو خودروساز و هر آنکس که در گرانی خودرو دست دارد. بی شرافتی و بی وجدانی مسئولان باعث دزدی آشکار دو خودرو ساز است. و چون همه با هم همسفره هستند کسی برخورد نخواهد کرد. در هیچ جای دنیا که ادعای عدالت و اسلام هم ندارند چنین ظلمی به مردم نمی‌شود. سزای شما اعدام است.
    • .... IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      مردم نخرید....خودرو رو با نخریدن تحریم کنید.....
    • ایرانی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
      0 0
      این دو شرکتی که انحصار تولید خودرو را در کشور دارند واصرار دارند که ضرر می کنند خوبه که تولید نکنن وبه صدها متقاضی که میتونن با یک چهارم این قیمت خودروی بهتر از اینها تولید کنن واگذار کنن آخه چه اجباری هست که حتما باید این دو شرکتی که بدترین در دنیا هستند باید به تولید ادامه بدن چرا تولید خودرو مثل همه کشورها آزاد نیست لیستی که برای قیمت قطعات خودرو خودرو سازان ارائه میدهند حداقل چهار برابر قیمت واقعی هست