پاسخ احتمالی ایران به تصمیم اتحادیه اروپا

ایران در مقابل قراردادن سپاه در فهرست تروریسم از سوی کشورهای اروپایی می تواند از روند احیای برجام کنار بکشد، از معاهده منع گسترش سلاح هسته ای خارج و مانع حضور بازرسان آژانس در تاسیسات هسته ای شود ضمن آنکه افزایش غنی سازی، اقدامات در تنگه هرمز و تقویت روابط با روسیه از دیگر گزینه های آن هستند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره تصمیم اخیر اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران نوشت، اتحادیه اروپا با تصویب طرحی خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریسم شد.

این اتحادیه با اعمال بسته جدیدی از تحریم ها نام ۳۷ تن از شخصیت ها را به اتهام سرکوب اعتراض ها و تجهیز روسیه به پهپادهایی که در تغییر اصول درگیری در اوکراین به سود روسیه نقش داشتند، در فهرست تحریم ها قرار داد. این تحریم ها شامل جلوگیری از سفر این افراد به اروپا و بلوکه کردن دارایی این افراد است. اما این تحریم ها تاثیر ناچیر و نمادینی دارند زیرا بیشتر این افراد به کشورهای اروپایی سفر نمی کنند و در کشورهای اروپایی به ویژه سوئیس دارای حساب مالی نیستند. درمقابل این تحریم ها خطرناک است و برای خود کشورهای اروپایی آثار منفی به دنبال خواهد داشت. زیرا ایران در برابر چنین اقدامی از خود عکس العمل قاطعانه نشان خواهد داد.

parlamento-europeo-guardia-revolucionaria-iran-organizacion-terrorista

به نوشته روزنامه رای الیوم، می توان عکس العمل ایران را در چندین مورد زیر خلاصه کرد: نخستین عکس العمل ایران کنار گذاشتن مذاکرات وین برای احیای برجام است. همچنین ایران می دهد ارتش کشورهای اروپایی را در فهرست تروریسم قرار دهد که این تصمیم سبب می شود همه فرماندهان و نیروهای این ارتش در کانون هدف ایران قرار گیرند. افزون براین، تهران می تواند از معاهده منع گسترش سلاح هسته ای (NPT) خارج شود. در این صورت ایران از حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تاسیسات هسته ای خود جلوگیری خواهد کرد و غنی سازی اورانیوم را به بیش از ۶۰ درصد خواهد رساند.

همچنین ایران می تواند اقدامات جدیدی را برای ایجاد محدودیت در دریانوردی و عبور نفتکش ها در تنگنه هرمز در پیش گیرد که در این صورت نفتکش ها و کشتی های کشورهای اروپایی زیان خواهند دید. علاوه بر این ایران می تواند روابط خود را با روسیه استوارتر سازد و در جنگ اوکراین بیشتر از قبل دخالت کند و از تصمیم بی طرفی خود درباره الحاق مناطقی از شرق و جنوب اوکراین به روسیه چشم پوشی نماید.

روزنامه رای الیوم نوشت، این تصمیم اروپا که در نتیجه فشارهای آمریکا علیه ایران و در پاسخ به ارسال پهپادهای ایران به روسیه و توافق راهبردی تهران و مسکو صورت گرفته است زیان هایی برای قاره اروپا که اکنون از بحران انرژی و زیان های اقتصادی هنفگت رنج می برد به دنبال خواهد داشت.

پاسخ احتمالی ایران به تصمیم اتحادیه اروپا

موضوعی که اروپا و آمریکا آن را درک نمی کنند آن است که استفاده زیاد از سلاح تحریم ها، نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت. تحریم ایران بیش از ۴۰ سال گذشته سبب شده است که ایران خود را با تحریم ها سازگار سازد و به یک قدرت نظامی و اقتصادی بزرگ تبدیل شود و در بیشتر عرصه ها به ویژه در عرصه نظامی به خود کفایی برسد. این خود کفایی سبب شده است که کشورهای قدرتمندی مانند روسیه به خرید پهپادها و موشک هایی ایرانی روی آورند و با این کشور توافق راهبردی امضا کنند.

در پایان گزارش تصریح شده است که اروپا به دلیل نداشتن رهبران خردمند و تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا از یک چاله خارج می شود و در چاهی دیگر وارد می شود؛ بحران هایی که اروپایی اکنون در عرصه های مختلف گرفتار آن شده است نیز به همین دلیل است.

پایان/

۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23935

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =