چشم بازار "دکتر مس" به اقتصاد چین

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند قیمت جهانی مس تابعی از روند اقتصادی در چین است و به تدریج با کاهش سخت گیری ها ممکن است تقاضا از توان عرضه جهانی فلز سرخ بیشتر شود.

به گزارش تحریریه، با افزایش امیدواری ها به چشم انداز تقاضا پس از تسهیل مقررات سخت گیرانه در چین، قیمت مس در بازارهای جهانی در هفته گذشته به بالاترین حد در بیش از شش ماه گذشته رسید و البته برخلاف انتظارها نبود.

مس برای تحویل در ماه مارس در بازار Comex در نیویورک ۳ درصد افزایش یافت و به ۴.۰۳ دلار در هر پوند یا ۸۸۶۶ دلار در هر تن رسید.

با این حال تارنمای «Marketplace » نوشت، به نظر می رسد که جهان در آینده نمی تواند مس کافی برای صنایع را تامین کند.

قیمت مس از ابتدای سال جاری حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، به طور عمده به این دلیل است که فلز سرخ برای فناوری انرژی های تجدیدپذیر و دور شدن از سوخت های فسیلی بسیار مهم است.

چشم بازار "دکتر مس" به اقتصاد چین

از این فلز پرکاربرد اغلب به عنوان «دکتر مس» هم یاد می شود زیرا به عنوان معیار و فشارسنجی برای سلامت اقتصاد جهانی در نظر گرفته می شود.

به گفته «بابی یاچینو» یکی از بنیانگذاران Path Trading Partners، اگرچه معامله گران دوست دارند این جمله را استفاده نکنند اما واقعیت حکایت از اهمیت بسیار زیاد مس برای اقتصاد جهان دارد؛ به طور خلاصه هر جا که برق باشد، استفاده از مس وجود دارد.

«مایکل کلر» استاد بازنشسته در کالج همپشایر نیز بر این باور است که تقاضا برای مس به ویژه در حال حاضر بالا است، زیرا بازار انرژی های تجدیدپذیر در حال گسترش است.

وی می گوید شما برای اتصال منابع مختلف انرژی تجدیدپذیر همچون مزارع بادی و خورشیدی یا به هر جایی که می خواهید برق منتقل کنید یا در آن از انرژی تجدید پذیر استفاده کنید، به مس بسیار بیشتری برای سیم کشی نیاز دارید. همچنین در وسایل نقلیه الکتریکی نیز مقدار مس مورد نیاز می تواند بیش از دو برابر مقداری باشد که برای ساخت وسایل نقلیه سنتی با سوخت فسیلی استفاده می شود.

چشم بازار "دکتر مس" به اقتصاد چین

«روهان ردی» مدیر تحقیقات Global X ETFs هم می گوید افزایش قیمت مس در سال جاری تا حدی به دلیل رونق دوباره چین و خروج این کشور از تعطیلی های مرتبط با بیماری همه گیری کرونا رخ خواهد داد.

مصرف چین حدود نیمی از تقاضای جهانی مس را تشکیل می دهد. ردی اعتقاد دارد ضرب المثلی وجود دارد که می گوید به هر شکل و میزانی که چین پیش می رود، مس نیز به همان صورت به حرکت خود ادامه می دهد.

«بارت ملک» رئیس موسسه جهانی استراتژی کالا برای TD Securities با بیان اینکه سخن فوق صحت دارد، افزود: اکنون سؤال این است که در آینده در چین چه اتفاقی رخ می دهد.

ملک با این حال خاطر نشان می کند ازآنجا که همچنان شاهد تعداد قابل توجهی از عفونت های مربوط به همه گیری در آن کشور هستیم، زمان مورد نیاز است تا این شرایط از بین برود.

به همین دلیل است که پیش بینی وی در مورد تقاضا برای مس در ماه های آینده نسبتا محتاطانه است. به گفته او، افزایش نرخ بهره و کاهش بالقوه رشد اقتصاد جهانی می توانند روند افزایش ناگهانی تقاضای مس را از بین ببرد.

پایان/

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =