قیمت مس، در آستانه دو برابری شدن

تحلیلگران بازار فلزات اعتقاد دارند، مس نفت عصر جدید است زیرا عرضه اندک در مقابل تقاضای روبه رشد آن می تواند ارزش قلز سرخ را به دوبرابر قیمت کنونی برساند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «سی ان بی سی» به نقل از «مایکل ویدمر» استراتژیست بازار کالا در «بانک آمریکا» نوشت، موجودی ذخایر مس در جهان اکنون تقریبا خالی شده است و در سطوحی قرار دارد که ۱۵ سال پیش مشاهده شده بود. این نشان می دهد که ذخایر انبارها در حال حاضر تنها قادر است به تقاضا برای سه هفته پاسخ بدهد. این درحالی است که اقتصاد جهانی در حال باز شدن و رونق گرفتن است.

ویدمر پیش بینی کرد که در سال آینده جهان با کسری بازار مس و کاهش بیشتر موجودی و عرضه روبرو شود.

به اعتقاد کارشناس بانک آمریکا، در بحبوحه کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت ها می تواند تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰۰۰ دلار در هر تن هم برسد.

قیمت مس، در آستانه دو برابری شدن

ویدمر همچنین تاکید کرد که افزایش نوسانات ناشی از کاهش موجودی ها بی سابقه نیست، زیرا پیش از این در سال ۲۰۰۶ هم کمبود نیکل در انبارهای LME موجب شد تا قیمت نیکل بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یابد.

ویدمر با توجه به محیط و ذخایر خالی شده، پیشنهاد داد که مس ممکن است در سال‌ آتی به ۱۳۰۰۰ دلار در هر تن برسد. این در حالی است که مدتی قبل برای اولین بار به ۱۰ هزار دلار رسید.

ویدمر گفت: عرضه قراضه حیاتی است و تحلیل ما نشان می‌دهد که استفاده از قراضه در کارخانه‌های ذوب هم از حدود ۴۲۰۰ تن در سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۵ به ۶۷۰۰ تن افزایش یابد.

اگر انتظارات در زمینه افزایش عرضه محقق نشود، موجودی و تولیدات ممکن است بعد از سه سال کفاف بازار را ندهد و منجر به نوسانات شدیدتر قیمت شود. این اتفاق می تواند قیمت فلز قرمز را به بالای ۲۰ هزار دلار در تن (۹.۰۷ دلار در هر پوند) برساند.

از نگاه تحلیلگران همگام با بهبود اقتصادی در جهان، تقاضا برای مس نیز به دلیل نقش حیاتی آن در تعدادی از بخش های صنعتی که به سرعت در حال رشد هستند، مانند باتری های خودروهای الکتریکی و سیم کشی نیمه هادی ها، افزایش یافته است.

«دیوید نوهاوزر» موسس و مدیر عامل صندوق تامینی Livermore Partners در ایالات متحده نیز بر این اعتقاد است که فلزات به دلیل کاهش ارزش دلار و افزایش سرعت حرکت به سمت زیرساخت های سبز، یک پویایی عمومی رو به بالا را شروع می کنند.

تحلیلگران کالا در HSBC هم تاکید کردند که تقاضا برای مس به دلیل افزایش توجه به صنعت برق تقویت می شود زیرا سیاست گذاران استراتژی های کاهش انتشار کربن را بیشتر از قبل دنبال می کنند.

نوهاوزر می گوید که مس در حال حاضر به کالایی مورد علاقه تبدیل شده است. وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم مس نفت جدید است و قیمت آن بین پنج تا ۱۰ سال آینده، پتانسیل رسیدن به ۲۰۰۰۰ دلار در هر تن را دارد.

پایان/

۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 23491

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =