اشرف غنی افغانستان را به طالبان فروخت

اسناد تازه فاش می کنند که «اشرف غنی» رئیس جمهوری سابق افغانستان در قبال دریافت ۱۱۰ میلیون دلار از دولت قطر، کشورش را به طالبان فروخت.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس نوشت، «اشرف غنی» آخرین رئیس جمهور افغانستان که پس از فرار از کابل و رسیدن به امارات در برابر انتقادها مبنی بر سرقت اموال مردم افغانستان مدعی شد تنها با یک چپلی (دمپایی) از این کشور گریخته اکنون بنابه اعلام شبکه «رای» ایتالیا مبالغ هنگفتی در برابر تسلیم افغانستان به طالبان از قطر دریافت کرده است.

این شبکه در گزارشی تحقیقی می‌گوید که اشرف غنی، بیش از ۱۱۰ میلیون دلار از قطر پول دریافت کرده تا در برابر طالبان مقاومت نکند.

شبکه رای همچنین نامه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد «اجمل احمدی» نماینده ویژه اشرف غنی و رئیس وقت بانک مرکزی افغانستان این پول را دریافت کرده است. بر اساس این نامه ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار میلیون دلار در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ از سوی «ماجد القحطانی» نماینده قطر به نماینده اشرف غنی پرداخت شده است. قحطانی در آن تاریخ در کابل بوده و با اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری نیز دیدار داشته است.

در نامه توضیح داده نشده که این پول به چه علت به اشرف غنی پرداخت شده اما، ۵ هفته بعد از آن، اشرف غنی از کابل فرار کرد و طالبان بدون هیچ مقاومتی وارد پایتخت شد و قدرت را در افغانستان به دست گرفت.

اشرف غنی افغانستان را به طالبان فروخت

به گفته «فلیپو روسی» خبرنگار مشهور ایتالیایی که این گزارش تحقیقی را انجام داده، اشرف غنی هرچند در تاریخ ۲ اوت ۲۰۲۱ در پارلمان در نطقی از مردم افغانستان می‌خواست که در برابر طالبان مقاومت کنند ولی از کابل به نیروهای امنیتی افغان دستور داده می‌شد که عقب نشینی کنند و در برابر طالبان مقاومت نکنند.

همزمان ولسوالی‌های این کشور بدون کوچکترین مقاومتی در برابر ستیزه‌جویان طالبان سقوط می‌کردند.

پیش از این نیز، گزارش هایی وجود داشت که برخی فرماندهان ارتش در نقاط مختلف گفته بودند که از مرکز به آن‌ها دستور داده شده جنگ نکنند.

با این حال این گزارش توضیح نداده که چرا قطر در این ماجرا ورود کرده و نفع این کشور در پرداخت این مبلغ به اشرف غنی برای عدم مقاومت در برابر طالبان چه بوده است.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 24126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =