زلزله ترکیه ارزش لیر را کاهش داد

یک زلزله ۷.۸ ریشتری صبح امروز مناطق گسترده‌ای از ترکیه و سوریه را لرزاند و همین امر باعث شد تا ارزش لیر این کشور کاهش یابد.

به گزارش تحریریه، به نقل از رویترز، در معاملات امروز بازار جهانی ارز، لیر ترکیه کاهش قابل توجه در ارزش را به ثبت رساند و به ۱۸.۸۵ لیر در برابر دلار رسید. دلیل کاهش ارزش لیر وقوع زلزله در ترکیه بود که به تخریب بسیاری از مناطق شهری در این کشور منجر شده است.

از دیگر عوامل پایین آورنده ارزش لیر در نخستین روز معاملاتی هفته اعلام رسمی نرخ بالای ۵۸ درصدی تورم در ا ین کشور بوده که از سوی دفتر آمار ملی این کشور اعلام شده است.

پیوتر ماتیس، کارشناس ارشد حوزه فارکس مؤسسه این‌تاج کپیتال، می‌گوید: اتفاق ناگوار وقوع زلزله در جنوب ترکیه به مشکلات اقتصادی این کشور در روزهای باقی‌مانده و انتخابات می‌افزاید. تاکنون آمار مربوط به جان باختن بیش از هزار نفر در ترکیه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود تقویت دلار در حال فشار به ارزهای بازارهای نوظهور است چرا که انتشار آمارهای مربوط به اشتغال در آمریکا بازار را به این سمت سوق داده که احتمالاً بانک مرکزی این کشور بیشتر از میزان مورد انتظار روند افزایش نرخ بهره که ماه‌ها است در پیش گرفته ادامه خواهد داد.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =