طلا به جای دلار، بخرید!

کارشناسان می گویند تمرکز دولت مصر بر صادرات طلا تنها راه حل برای بحران کمبود دلار در این کشور است زیرا می تواند درآمدهای دلاری فراوانی را برای این کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره ذخایر طلای مصر نوشت، در شرایطی که مصر از بحران های اقتصادی عمیق و کاهش ارزش پول این کشور در مقابل دلار رنج می برد، این کشور طی سال گذشته در رتبه سوم خریداران طلا برای ذخیره این ماده ارزشمند قرار داشت.

برپایه آمارهای شورای جهانی طلا که در ماه جاری میلادی منتشر شده است مصر طی سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۴۷ تن طلا خریداری کرده است. این کشور به صورت ناگهانی در ماه فوریه سال گذشته ۴۴ تن به ذخایر طلای خود افزود. در ادامه این کشور ۶۴ کیلو طلا دیگر هم خریداری کرد تا ذخایر طلای این کشور به ۱۲۵.۵۵ تن برسد.

به نوشته الجزیره، در ماه جاری میلادی بانک مرکزی مصر اعلام کرد که این بانک طی ۴ ماه نخست سال گذشته میلادی با خرید ۴۴ تن طلا در میان بانک های مرکزی جهان در رتبه نخست قرار گرفته است.

 طلا به جای دلار، بخرید!

افزون بر این، مصر در سال گذشته صدور مناقصه اکتشاف طلا را افزایش داد و اداره کل منابع معدنی مصر در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد در دور دوم مناقصه های اکتشاف، ۸ منطقه را به ۴ شرکت خارجی و داخلی واگذار کرده است. موجودی طلای مصر اکنون حدود یک درصد از کل ذخایر جهانی طلا پیش بینی می شود.

«رفیق السبایی» رئیس سابق بخش طلا در اتاق بازرگانی مصر به این شبکه تلویزیونی گفت که اگر دولت مصر در را به روی صادرات شمش طلا و دیگر مصنوعات مرتبط با آن باز کند، این وضعیت فرصت بزرگی برای حل بحران کمبود ارز در این کش.ر خواهد بود.

صادرات طلای مصر به خارج از کشور به دلیل سیستم اشتراک فرآیند تولید با سرمایه گذاران که پیش از اصلاحات جدید دنبال می شد با مشکلاتی مواجه است. دولت باید نهادهایی را برای آموزش صنعت طلا و جواهر راه اندازی کند تا فرصت‌های صادرات به خارج از کشور را افزایش دهد.

به اعتقاد وی، تمرکز بر صادرات طلا تنها راه برای حل بحران کمبود دلار در مصر است. زیرا این اقدام میلیون ها دلار درآمد را برای مصر در هر ماه به همراه خواهد داشت.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =