کمک سعودی‌ها به اوکراین!

وزیر خارجه عربستان در سفر به کی‌یف وعده کمک ۴۰۰ میلیون دلاری را به زلنسکی داد.

به گزارش تحریریه، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفری غیرمنتظره به اوکراین سفر کرد و با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور در شهر کی یف پایتخت این کشور دیدار کرد. اکنون وی به بالاترین مقام پادشاهی تبدیل شده که تا کنون به این کشور سفر کرده است.

این دیپلمات ارشد همچنین با دیگر مقامات ارشد اوکراین از جمله همتای خود «دیمیتری کولبا» دیدار کرد.

پس از این دیدار زلنسکی در پستی در شبکه های اجتماعی گفت: امیدوارم این دیدار انگیزه جدیدی برای پیشبرد بیشتر گفت و گوهای دوجانبه مفیدی به ما بدهد.

در جریان این سفر، مقام سعودی توافقنامه ای را در مورد یک برنامه همکاری مشترک ۱۰۰ میلیون دلاری با کی یف برای ارائه کمک های بشردوستانه به اوکراین امضا کرد. علاوه بر این، دو طرف یادداشت تفاهمی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در مورد تامین مالی مشتقات نفتی اوکراین توسط صندوق توسعه عربستان سعودی امضا کردند.

کمک سعودی‌ها به اوکراین!

این توافقنامه ها بخشی از بسته کمکی است که برای اولین بار توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در اکتبر گذشته و پس از گفتگوهای تلفنی با زلنسکی اعلام شد. دربار سعودی بارها از روسیه و اوکراین خواسته است تا خویشتنداری نشان دهند و از کاهش تنش از بحران جاری حمایت کرده است.

از زمان آغاز خصومت‌ها که اکنون بیش از یک سال طول کشیده است، عربستان سعودی موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده و روابط خود را با هر دو طرف حفظ کرده است.

این کشور به طور خاص، ضمن حفظ روابط خود با مسکو، دیگر عضو اوپک پلاس، حمایت بشردوستانه را به کی‌یف ارائه و تلاش می‌کند به عنوان میانجی در مناقشه باشد.

وزیر امور خارجه عربستان مواضع بی طرفانه این کشور را در سفر خود به کی یف تکرار کرد. شاهزاده فیصل گفت: ما به تلاش ها برای ایجاد فرصت‌هایی برای حل بحران با همه طرف‌ها ادامه می‌دهیم.

پایان/

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =