رکوردشکنی روسیه در تولید نفت

روسیه تولید نفت خود را به بالاترین حد و حتی بیشتر از سطح قبل از شروع جنگ اوکراین رسانده و بخش مهمی از آن را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده در آسیا اختصاص داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه روسی «کامرسانت» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شرکت های انرژی روسیه در ماه فوریه میانگین تولید روزانه نفت خام و میعانات گازی را تقریباً ۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش دادند و به ۱.۵۰۸ میلیون تن در روز رساندند.

گزارش این روزنامه روسی حاکی از آن است که تولید نفت در ماه فوریه برای اولین بار به سطح قبل از تحریم ها رسید و ممکن است از رقم فوریه ۲۰۲۲ هم فراتر رود.

این رسانه نوشت، تولید این کشور پس از کاهش شدید در مارس گذشته در نتیجه محدودیت‌های غرب به تدریج بهبود یافته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید و صادرات نفت روسیه در ماه‌های اخیر علی‌رغم تحریم ها و محدودیت‌ های قیمتی که از سوی غرب این صنعت را هدف قرار داده، «بسیار بهتر از حد انتظار» بوده است.

رکوردشکنی روسیه در تولید نفت

«توریل بوسونی» رئیس بخش صنعت و بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی، اوایل این ماه به CNBC خاطرنشان کرد که این به دلیل موفقیت مسکو در تغییر مسیر بیشتر نفت خامی است که قبلاً به اتحادیه اروپا ارسال شده بود و اکنون به سمت بازارهای جدید آسیایی روانه می شود.

این آژانس خاطرنشان کرد که چین، هند و ترکیه به ویژه خرید خود از روسیه را افزایش داده اند تا بخشی از کاهش صادرات نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا را جبران کنند.

همچنین پیش بینی شده است که تعیین سقف‌های قیمتی از سوی اتحادیه اروپا و G۷ نیز ممکن است به تقویت صادرات روسیه کمک کرده باشد زیرا مسکو مجبور شد نفت اورال خود را با قیمتی پایین‌تر به کشورهایی که از سقف‌ها پیروی می‌کنند بفروشد. این شرایط به طور بالقوه وضعیت جذاب‌تری را در زمینه خرید نفت خام ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا و کشورهای گروه ۷ سقف قیمتی را برای فرآورده های نفتی روسیه ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای گازوئیل، سوخت جت و بنزین و ۴۵ دلار در هر بشکه برای سایر فرآورده های نفتی تعیین کرده اند. صادرات سوخت با قیمت بیش از این محدودیت ها از دریافت خدمات بیمه و حمل و نقل از شرکت های کشورهای غربی منع شده است. این محدودیت ها به دنبال محدودیت قیمت ۶۰ دلاری برای صادرات نفت از طریق دریا به عنوان بخشی از بسته ششم اتحادیه اروپا از تحریم های مرتبط با اوکراین علیه مسکو اعمال شد.

در مقابل دولت روسیه هم هرگونه معامله نفتی در چارچوب طرح سقف قیمتی را ممنوع کرده است. مسکو اوایل ماه جاری، از برنامه های خود برای کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز یا حدود ۵ درصد در ماه مارس، در واکنش به تحریم های غرب، خبر داد.

پایان/

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =