سیاست ایران همکاری و تعامل با آژانس است/ ابهامات آژانس درباره غنی سازی 84 درصدی رفع شد

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: آژانس با خط‌کش برجام فعالیت‌های اتمی ایران را ارزیابی می‌کند اما ملاک و خط‌کِش ما قانون اقدام راهبردی است و در گفتگوی دو جانبه به طرح این مسائل پرداختیم و ابهامات رفع شد.

به گزارش تحریریه، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به سفر رافائل گروسی به تهران، گفت: سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امتداد تعاملاتی بود که بر اساس ضرورت پادمان و به ویژه شرایطی به وجود آمده بود و کار سیاسی که گروه فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کردند. این سفر مقدماتی داشت که با کمک کارشناسان آژانس و سفر دوباره معاون آژانس به تهران فراهم کرده بودیم.

ابهامات آژانس درباره غنی سازی 84 درصدی رفع شد

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: نخستین موضوع عدم انطباق طراحی پیش بینی شده برای زنجیره غنی سازی بود که در تاسیسات هسته‌ای فردو ارایه کرده بودیم، آنها در ارزیابی کارشناسی خود گزارشی داده بودند که ابهاماتی را ایجاد کرده بود. از سوی دیگر یافتن ذرات اتمی 84 درصد بود که بیان کرده بودند اما با گفتگوی فنی و بازدید چند باره ابهامات رفع شد و در گزارش برجامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام ارایه کرد، قید کردند که ملاک نهایی محصول تولیدی است که ایران محصول تولیدی بالای 60 درصد ندارد بنابراین این دو موضوع با این شیوه مدیریت شد.

وی در توضیح نکته سوم سفر رافائل گروسی به تهران، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی مکلف است طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل هر سه ماه یکبار عملکرد برجام را در قالب قطعنامه 2231 به شورای حکام گزارش دهد و هر شش ماه یکبار نیز گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل بدهد و الان زمان ارایه گزارش‌های 3 ماهه و 6 ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اسلامی تصریح کرد: به طور طبیعی آنها با خط‌کش برجام اندازه گیری خواهند کرد اما ملاک و خط‌کِش ما قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست، ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی و آقای گروسی این موضوع را از طریق گفتگوی دو جانبه و جلساتی که برقرار شد، مطرح کردیم.

آژانس بر اساس ضوابط پادمان و ان‌پی‌تی فعالیت‌های اتمی ایران را ارزیابی کند

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در این گفتگوها تاکید کردیم که ما هرگز اجازه نمی‌دهیم کسانی در روابط آژانس با ایران اخلال وارد کنند و اگر بنا باشد این دخالت‌ها موجب بروز رفتار سیاسی شود، طبیعی است که روابط را به سمت ناپایداری برود. آژانس باید بر اساس پادمان و ان‌پی‌تی فعالیت‌های ایران را ارزیابی کند.

وی در ادامه به بیانیه مطبوعاتی مشترک سازمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در دو بند اصلی این بیانیه به موضوع پادمان اشاره شد و همچنین برای مواردی که نسبت به آنها آژانس می‌تواند ادعا کند که دسترسی نداشته یا نیاز به نظارت بیشتری دارد، آوردیم که در قالب پادمان و با یک الگوی مورد توافق کار انجام می‌شود.

سیاست ایران همکاری و تعامل با آژانس است

اسلامی همچنین اظهار کرد: نکته مهم دیگر اینکه ما طبق برجام ظرفیت و سطح غنی سازی محدود داشتیم ولی الان طبق محدودیت های برجام عمل نکرده و از آن تبعیت نمی‌کنیم بلکه ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست اما به شیوه‌ای نیست که در ضوابط پادمان دچار عدم انطباق شویم زیرا همه فعالیت‌هایمان را با هماهنگی با آژانس انجام می‌دهیم. همچنین به آژانس اعلام کردیم که موضوعات را مرور کنند و اگر که فکر می‌کنند درباره نظارت از مسائل جاری و تولیدی نکته‌ای وجود دارد،ارایه کنند تا با گفتگو مشکل را حل کنیم تا دغدغه‌ای نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: کسانی که ایران هراسی را تشدید و دنبال می‌کنند یا دنبال جو سازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، همواره این هدف را دارند که ایران را تخریب کنند و اعلام کنند که ایران ضوابط را رعایت نکرده است. ما همچین اجازه ای نمی‌دهیم و بهانه ای به دست آنها نخواهیم داد زیرا سیاست ما همکاری و تعامل است و ملاک عمل ما هم قانون اقدام راهبردی است که برای آژانس هم شناخته شده است.

در صورت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، مراجع مربوطه تصمیم و ما طبق آن عمل می‌کنیم

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خانه‌ملت افزود: گزارش‌های برجامی و گزارش پادمانی به شورای حکام آژانس ارایه شده و آنها منتشر شدند اما در صورت صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس، اگر سه کشور اروپایی مجدد بخواهند فعالیت سیاسی در شورای حکام انجام دهند، مراجع مربوطه تصمیم گیری خواهند کرد و ما مطابق آن عمل خواهیم کرد. روابط بین سازمان انرژی اتمی و آژانس برقرار است و طبق توافقات بازرسی‌ها انجام خواهد شد. مانند روابط آژانس با همه کشورهایی که فعالیت‌های هسته‌ای دارند.

پایان/

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 24559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی US ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      قطعا برای رفع نگرانی گروسی به او گفته اند که  ما الان قصد نداریم که دروغ بودن سلاح هسته ای را فاش کنیم.  نگران نباش  با هم کنار میایم. ذهن خودت را درگیر این موضوع نکن. تا جایی که بتونیم با جلسات بیهوده برجام و توییت های لاوروف و اولیانوف بازی را ادامه می دیم. تا ببینیم چی پیش میاد. خدا بزرگه