مردم نباید هزینه بالای تمام شده تولید خودرو را پرداخت کنند

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه مردم نباید هزینه بالای تمام شده خودرو را پرداخت کنند، گفت: در تولید خودرو باید قیمت تمام شده تولید را کاهش داد تا تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، علیرضا عباسی درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: یکی از موضوعاتی که در همه حوزه‌ها از جمله خودرو داریم، ضرورت توجه به تناسب عرضه و تقاضا است هر زمانی که این تناسب از بین برود، بازار مذکور دچار تلاطم می‌شود.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عرضه و تولید خودرو کوتاهی شده است، افزود: در وهله نخست باید نیاز واقعی بازار خودرو احصا شود و در مرحله بعدی نیز این نیاز را یا از طریق توسعه تولید داخل تامین کرد یا ظرفیت واردات را به کار گرفت.

وی اضافه کرد: علاوه بر افزایش عرضه باید طر ف تقاضا را نیز مدیریت کرد آیا امروز تقاضای موجود در بازار خودرو واقعی است؟ در حال حاضر حدود 50 درصد خانوارها فاقد خودرو هستند و در مقابل درصدی از خانواده‌ها 5 تا 6 خودرو دارند در واقع بخشی از تقاضای بازار خودرو به سمت سوداگری رفته حال آنکه خودرو کالایی مصرفی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید با استفاده از سیاست‌های تنظیمی خودرو را به کالایی مصرفی تبدیل کرد، ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌ها به جای تولید به سوی سوداگری هدایت شود؛ در حال حاضر تفاوت قیمت خودرو در کارخانه با بازار چندین میلیون است که با برنده شدن در قرعه‌کشی می‌توان این سود را به دست آورد؛ این سود طی یک سال به صورت میانگین ماهانه حدود 16 میلیون می‌شود این در حالی است که یک کارمند باید صبح تا شب کار کند تا درآمدی حدود 8 میلیون داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه قرار نیست مردم هزینه بالای تمام شده خودرو را پرداخت کنند با بیان مثالی به تشریح این موضوع پرداخت و تصریح کرد: تولید گندم در کشور ما 3.5 تن در هکتار با قیمتی مشخص است که کشاورز مطرح می‌کند این قیمت برای صرفه اقتصادی ندارد درحالیکه متوسط تولید گندم در دنیا در هکتار 6 تا 7 تن است که این موضوع نشان می‌دهد باید راندمان را افزایش داد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: در تولید خودرو باید قیمت تمام شده تولید را کاهش داد تا تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد، اکنون تولیدکننده مطرح می‌کند که به ازای تولید هر خودرو زیان می‌کند، برای جبران این زیان باید بهره‌وری خودروسازان افزایش یابد و این زیان از جیب مصرف کننده بر داشته نشود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید از خودروسازان برتر دنیا الگوبرداری کنیم، تصریح کرد: متاسفانه موضوع خودرو به صورت جامع دیده نمی‌شود و فقط یک بُعد آن در نظر گرفته می شود.

پایان/

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =