چین، همچنان بزرگترین تهدید علیه قدرت آمریکاست

در ادامه تنش‌ها بین پکن و واشنگتن، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تأکید کرد دولت و کشور چین همچنان بزرگترین تهدید علیه قدرت و نفوذ جهانی آمریکاست.

به گزارش تحریریه، به نقل از رویترز، در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، «آوریل هاینز»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع مجلس سنا با اشاره به گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی این کشور تأکید کرد کشور و دولت کنونی چین همچنان بزرگترین تهدید علیه قدرت و نفوذ جهانی آمریکاست.

وی خطاب به نمایندگان سنا گفت: جمهوری خلق چین که به طور روزافزونی ایالات متحده را در سطح جهان در حوزه فناوری، سیاسی و نظامی به چالش می‌کشد، همچنان بزرگترین تهدید برای قدرت آمریکاست.

هاینز روز چهارشنبه برای توضیح «گزارش ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدها در سال ۲۰۲۳» به کمیته تخصصی سنا رفته بود.

در این گزارش که دیروز چهارشنبه منتشر شده، ادعا شده که پکن با این عقیده و باور عمل می‌کند که «تنها با مقابله با قدرت و نفوذ آمریکا» می‌تواند به اهداف خود از جمله «تسلط منطقه‌ای» و گسترش جهانی آن، دست یابد.

«کین گانگ»، وزیر خارجه جدید چین روز سه‌شنبه در نشستی مطبوعاتی در پکن هشدار داد اگر رویکردهای کنونی دولت آمریکا علیه پکن تغییر نکند، رویارویی دو کشور در آینده حتمی و قطعی خواهد بود. وی دراین‌باره گفت: حادثه بالون‌ها سند و گواهی از این است که دولت آمریکا، چین را دشمن اصلی خود می‌داند و واشنگتن با «فرض گناه‌کاربودن» با چین برخورد می‌کند.

وزیر خارجه چین هشدار داد که «اگر آمریکا در رابطه با چین، ترمز نگیرد و همچنان با سرعت در راه اشتباه براند، هیچ گاردریلی نمی‌تواند مانع خارج‌شدن آن از جاده شود و درگیری و جنگ قطعی خواهد بود.»

چین و آمریکا به ترتیب دارای سومین و دومین ذخایر بزرگ هسته‌ای جهان هستند. تنش‌ها بین دو کشور در هفته‌های اخیر بر سر مسائل اقتصادی و اتهامات مکرر آمریکا مبنی بر حمایت پکن از روسیه و همچنین مسائل مربوط به تایوان افزایش یافته است.

پایان/

۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 24631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =