نشست تعیین کننده پوتین و شی جین پینگ

نشست تعیین کننده پوتین و شی جین پینگ نشان داد که این دو کشور مهم در نظام بین الملل به سمت ساختن نظام چندقطبی حرکت می کنند.

به گزارش تحریریه، نشست تعیین کننده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مسکو نشان داد که این دو کشور مهم در نظام بین الملل به سمت ساختن نظام چندقطبی و کنار گذاشتن آمریکا حرکت می کنند و ابزارهای لازم را نیز در اختیار دارند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه پس از امضای اسناد مشترک (توافق‌نامه همکاری راهبردی و تعمیق مشارکت همه جانبه) با شی جین پینگ رییس جمهور چین به رسانه ها گفت:

  1. طرح صلح چین زمانی که در غرب و کی‌ یف آماده باشند، می تواند به عنوان مبنایی برای حل و فصل صلح آمیز در نظر گرفته شود. مذاکرات با شی جین پینگ موفقیت آمیز و سازنده بود.
  2. فدراسیون روسیه آماده است تا عرضه بدون وقفه نفت به چین را افزایش دهد. عرضه اِل ان جی از روسیه به چین گسترش خواهد یافت. فرصتی نیز برای افزایش قابل توجه صادرات گوشت و غلات به این کشور وجود دارد.
  3. مسکو و پکن پویایی بالای تجارت متقابل را حفظ کرده و وظیفه چند برابر کردن حجم آن را تعیین کرده اند. در سال ۲۰۲۳، کشورها می توانند به مرز ۲۰۰ میلیارد دلار غلبه کنند. حذف محدودیت‌ های کرونا امکان بازگشت به پویایی بالای تبادل فرهنگی، علمی، آموزشی و توریستی میان دو کشور را فراهم می‌ کند.
  4. اسناد امضاء شده به طور کامل نشان دهنده سطح روابط بین فدراسیون روسیه و چین است که در بالاترین نقطه تاریخی خود قرار دارد. روسیه و چین با آسیب رساندن به کشورها برای کسب امتیازات مختلف مخالف هستند. روسیه و چین می توانند حتی برای پیچیده ترین مشکلات خود راه حل پیدا کنند.

این محورهای جامع و گسترده نشان می دهد که از یک سو چین باعث شکست مطلق سیاست تحریم اقتصادی روسیه می شود، و ازسوی دیگر روسیه نیز برای چین یک نقش بین المللی در حد میانجیگری در نبرد با ناتو قائل شده است که برای دو طرف بر محسوب می شود و کشورهای غربی ابزاری برای مقابله با آن در اختیار ندارند.

پس از موفقیت چین در ورود به مسائل خاورمیانه با نشست بین ایران و عربستان در پکن که به آغاز سیاست تنش زدایی انجامید، این دومین حرکت چین است که از کارت اقتصاد بزرگ و پویای خود به عنوان ابزاری برای ایحاد قدرت در نظام بین الملل استفاده می کند. همان چیزی که از مدت ها پیش به عنوان یک کابوس برای کشورهای غربی و به خصوص ایالات متحده آمریکا مطرح شده بود و افرادی مانند استن والت به بایدن پیشنهاد کردند تا احیای نظام چندقطبی را به عنوان یک واقعیت بپذیرد و از ادعاهای افراد متوهم مانند بری بوزان تبعیت نکند.

پایان/

۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 24790

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =