کاهش تولید نفت اروپا را شوکه کرد

عربستان و دیگر غول‌های نفتی کاهش غیرمنتظره تولید خود را اعلام کردند.

به گزارش تحریریه، عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت روز یکشنبه از کاهش غیرمنتظره تولید طلای سیاه به میزان ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز از ماه مه تا پایان سال خبر دادند اقدامی که می‌تواند قیمت‌ها را در سراسر جهان افزایش دهد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، قیمت بالاتر نفت می‌تواند به پر کردن خزانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حالی که کشورش علیه اوکراین می‌جنگد کمک کند و آمریکایی‌ها و سایرین را مجبور خواهد کرد تا در میان تورم جهانی بیشتر از این به قیمت نفت بپردازند.

از سوی دیگر این موضوع می‌تواند روابط با ایالات متحده را که از عربستان و دیگر متحدانش خواسته بود تا قیمت‌ها را پایین بیاورند و منابع مالی روسیه را تحت فشار قرار دهند تحت تاثیر قرار دهد.

وزارت انرژی عربستان اعلام کرد که کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز با هماهنگی برخی از اعضای اوپک و غیر اوپک انجام خواهد شد. این کاهش‌ها علاوه بر کاهشی است که اکتبر گذشته اعلام شد و دولت بایدن را خشمگین کرد.

این وزارتخانه این اقدام را «اقدامی پیشگیرانه» با هدف تثبیت بازار نفت توصیف کرد. کاهش تولید، کمتر از پنج درصد از میانگین تولید ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ است.

عراق اعلام کرد که تولید خود را از ۲۱۱ هزار بشکه در روز، امارات ۱۴۴ هزار بشکه، کویت ۱۲۸ هزار بشکه، قزاقستان ۷۸ هزار، الجزایر ۴۸ هزار و عمان ۴۰ هزار بشکه کاهش خواهند داد. این اطلاعیه‌ها از سوی رسانه‌های دولتی هر کشور منتشر شد.

همزمان الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که مسکو کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزاری را تا پایان سال تمدید خواهد کرد. روسیه در ماه فوریه پس از اعمال محدودیت‌های قیمتی از سوی کشورهای غربی این کاهش یکجانبه را اعلام کرده بود.

کاهش اعلام شده در ماه اکتبر گذشته- حدود ۲ میلیون بشکه در روز- در آستانه انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده بود که در آن زمان افزایش قیمت‌ها به موضوع روز بدل شد. جو بایدن در آن زمان قول داد که این موضوع «عواقبی» در پی خواهد داشت و قانونگذاران دموکرات خواستار توقف همکاری با سعودی‌ها شدند.

ایالات متحده و عربستان سعودی هر گونه انگیزه سیاسی در این مناقشه را تکذیب کردند و هر یک به طور جداگانه گفتند که تمرکز آن‌ها بر حفظ قیمت سالم در بازار است.

از زمان کاهش تولید در ماه اکتبر، قیمت نفت روند کاهشی داشته است. نفت خام برنت که یک معیار جهانی است در پایان هفته گذشته با قیمت حدود ۸۰ دلار به ازای هر بشکه معامله شد که از حدود ۹۵ دلار در هر بشکه در اوایل اکتبر زمانی که کاهش قبلی توافق شده بود کمتر بوده است.

آرامکو، غول نفتی دولتی عربستان سعودی اخیرا از سود ۱۶۱ میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته خبر داده است. این رقم در مقایسه با سود ۱۱۰ میلیاردی در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۴۶.۵ درصدی روبرو شده است. آرامکو امیدوار است که تولید خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند.

ائتلاف چند دهه‌ای آمریکا و عربستان در سال‌های اخیر پس از قتل جمال خاشقجی و جنگ عربستان با شورشیان حوثی تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است.

با این حال جو بایدن در ژوئیه سال گذشته به عربستان سفر کرد تا روابط خود را اصلاح کند.

عربستان سعودی حمایت از روسیه در جنگ اوکراین را رد کرده است اما در سال‌های اخیر این کشور روابط نزدیک‌تری با مسکو و پکن داشته است که این موضوع متحدان دیرینه‌اش در واشنگتن را نگران کرده است. آرامکو هفته گذشته از سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری در صنعت پایین دستی پتروشیمی چین خبر داد.

منبع: یورونیوز

پایان/

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =