پیام های سفر وزیر امور خارجه سوریه به مصر

سفر وزیر امور خارجه سوریه به مصر نقطه عطف مهم و آشکاری در توسعه روابط دو کشور در آینده است؛ بازگشت روابط قاهره-دمشق به مسیر طبیعی و از سرگیری ائتلاف آنها می تواند یک موازنه جدید را در منطقه به وجود آورد.

به گزارش تحریریه، «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه گذشته پس از ۱۲ سال به قاهره سفر کرد. این سفر با استقبال مقام های این کشور به ویژه «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر روبرو شد.

پیش از این نیز سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در هشتم اسفند ماه سال گذشته پس از وقوع زلزله مهیب شمال غرب سوریه به دمشق رفت و پیام «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر را به «بشار اسد» همتای سوری او ابلاغ کرده بود.

پس از سفر فیصل المقداد به قاهره و دیدار وی با وزیر امور خارجه مصر، وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه ای تاکید کرد روابط میان دو کشور و توافق دمشق – قاهره درباره توسعه کانال‌های ارتباطی در سطوح مختلف میان دو کشور یکی از نتایج دیدار وزیران امور خارجه مصر و سوریه بوده است.

دکتر «خیام الزعبی» استاد دانشگاه «الفرات» سوریه درباره سفر وزیر امور خارجه سوریه به مصر و پیام های این سفر در گزارشی در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، روابط سوریه و مصر روابطی پویا و حیاتی است. هرگاه روابط این دو کشور با تغییراتی روبرو می شود به زودی این روابط بار دیگر تقویت می شود زیرا مصر همواره به سوریه نزدیک و در فهم تحولات توانا است.

روابط این دو کشور تا حد گسترده ای معیار سیاست های نظام منطقه ای بوده است. هرگاه روابط مصر و سوریه قطع شده به طور آشکار نظام منطقه ای تاثیر پذیرفته است و امکانات از بین رفته و دخالت های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی افزایش یافته و تنش های مرزی و جنگ های رسانه ای افزایش یافته است.

وی افزود اکنون نیز سفر وزیر امور خارجه سوریه به مصر نقطه عطف مهم و آشکاری در توسعه روابط دوجانبه در آینده است. همچنین این روابط چالش بزرگی برای کشورهایی است که دشمن سوریه هستند. این سفر یک پیام مهم را برای جامعه بین المللی به همراه دارد که موضع مصر درباره دمشق ثابت است.

این سفر نشان می دهد که سوریه و مصر درباره بسیاری از مسائل اتفاق نظر دارند و تحرک مصر برای حل سیاسی بحران سوریه هم بیانگر این موضوع است. بازگشت روابط سوریه و مصر به مسیر طبیعی خود و از سر گیری ائتلاف سوریه و مصر می تواند یک موازنه جدید را در منطقه به وجود آورد و تغییری مهم را در معادله مدیریت تنش ها در منطقه ایجاد کند. این اطمینان وجود دارد که مردم سوریه و مصر می توانند به لطف همگرایی و وحدت ملی خود بحران ها و مصیبت ها را پشت سر گذارند.

پایان/

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =