ظهور قدرت جدید خاورمیانه؟!

مستند فرانسوی تاکید دارد رهبر یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان سعی دارد به لطف منابع نفت و گاز کشورش که قدرت مالی نامحدودی برای او فراهم کرده، کشورش را به مرکز ثقل جدید در خاورمیانه تبدیل کند.

به گزارش تحریریه، شبکه فرانس 5 در ذهن رئیس امارات متحده عربی غوطه‌ور شد تا به اسرار جاه‌طلبی‌های بزرگ وی در منطقه خاورمیانه دست یابد. جاه‌طلبی‌هایی که به مداخلات مستقیم در بسیاری از کشورهای منطقه با استفاده از سلاح پول و نفت منجر می شود. موضوعی که مستندی با عنوان «مرد قدرتمند خاورمیانه: محمد بن زاید، چهره پنهان امارات» تبدیل شد.

این مستند 40 دقیقه ای بر این موضوع متمرکز بود که بن زاید در تمام درگیری های نگران کننده منطقه خاورمیانه حضور دارد. از کودتای سال 2013 مصر توسط وزیر دفاع عبدالفتاح السیسی علیه رئیس جمهور محمد مرسی تا جنگ در یمن، و انقلاب ارتش در سودان.

تارنمای «مطالعات خلیج فارس» نوشت، مستند نشان می‌دهد که بن زاید به لطف منابع نفت و گاز کشورش که قدرت مالی نامحدودی برای او فراهم کرده قصد دارد که کاخ خود را به "مرکز ثقل جدید در منطقه" تبدیل کند و با تعجب این پرسش را مطرح می کند که به راستی رهبر این کشور کوچک کیست که با متحدان قدرتمند رابطه برقرار می کند و می خواهد بر ژئوپلیتیک منطقه تأثیر بگذارد درحالیکه ویژگی رژیمش سرکوب و خشونت است.

ظهور قدرت جدید خاورمیانه؟!

بر اساس این مستند، امارات نمایشی جذاب در منطقه ای بسیار محافظه‌کار ارائه می دهد. در سواحل شنی زیبا از گردشگران خارجی که لباس شنا به تن دارند پذیرایی می کند. در کنار آن با معماری مدرن که برج خلیفه بلندترین برج جهان، نماد آن است و موزه های معتبر بین المللی مانند شعبه موزه لوور در ابوظبی بر جذابیت آن می افزاید. گفتمان سیاسی این کشور نیز با یک گفتمان بسیار لیبرال همراه است که بر مدارای مذهبی و مخالفت با همه اشکال اسلام سیاسی متمرکز است. از نظر اقتصادی نیز درها را به روی همه نوع سرمایه‌گذاری از سراسر جهان باز کرده است.

به طور خلاصه، امارات متحده عربی هر آنچه را که برای اغوای غرب نیاز است در اختیار دارد، با این حال سرنخ‌های زیادی وجود دارد که در مورد افراط و تفریط رژیم «مستبد و خشن» این کشور هشدار می دهد.

رژیمی که در آن همه مخالفان سیاسی به طور سیستماتیک دستگیر می‌شوند و با کمک فناوری، کل جمعیت کشور تحت نظر است به گونه‌ای که سازمان های بین المللی حقوق بشر این کشور را نه تنها یکی از سرکوبگرترین کشورهای منطقه بلکه در جهان می دانند.

با تکیه بر ذخایر عظیم هیدروکربن، امارات، که در سرزمین های آن یک میلیون اماراتی و 9 میلیون خارجی زندگی می کنند، سیاست «مداخله وحشیانه» را در پیش گرفت و در عرض چند سال توانست کشورهای بسیار بزرگتر و پرجمعیت‌تر را «بی ثبات» کند. با وجود اینکه امارات به یکی از "دیکتاتوری‌ترین و سرکوبگرترین" کشورهای منطقه تبدیل شده اما غرب و بویژه فرانسه و ایالات متحده آمریکا، چشم‌های خود را بر این گونه فعالیت های امارات بسته اند.

این مستند توضیح می دهد که چگونه امارات متحده عربی به یک "همپیمان ضروری" در مبارزه با جنبش های اسلامی و گروه های افراطی که در خاورمیانه گسترش یافته اند، تبدیل شده و پایگاه های دریایی و هوایی این کشور به عنوان مرکزی برای ناوگان های کشورهای غربی برای عملیات در عراق و سوریه به کار گرفته می شود.

پشت سر تمام این اتفاقات یک شخصیت مرکزی قرار دارد و او کسی نیست جز محمد بن زاید که اختصارا به وی MBZ گفته می شود.

ظهور قدرت جدید خاورمیانه؟!

ا

از نظر سازنده این مستند بن زاید با ذهنیت یک «بازیکن پوکر» روی یک سکوی ژئوپلیتیک حرکت می کند و با همین ذهنیت او در سپتامبر 2020 به سوی امضای «توافق ابراهیم» حرکت کرد و بر اساس آن کشورش برای اولین بار اسرائیل را به رسمیت شناخت. اقدامی که به او امکان دسترسی به فناوری های پیشرفته نظامی برای مبارزه با نفوذ ایران در منطقه و همچنین مشاهده رصد و آماده شدن برای مقابله با آنها را می داد.

«بنجامین بارت» روزنامه‌نگار امور خاورمیانه، طی سخنانی در یکی از صحنه‌های مستند می گوید، مدل سیاسی امارات متحده عربی را که ابن زاید روی آن کار می‌کند این است که "بیکینی و حجاب" را هم‌تراز قرار دهد، اما این کار را به سبکی کاملا پلیسی انجام می دهد، زیرا او به دنبال ثبات از طریق استبداد است. در همین ارتباط حمد الشمسی، معارض اماراتی، به شکل مستقیم‌تری می‌گوید، "او مانند یک دیکتاتور فکر می‌کند".

پایان/

مطالعات خلیج فارس

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24413

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =