وتوی مخبر جلوی کاهش نرخ تورم را گرفت!

وتوی محمد مخبر جلوی کاهش نرخ تورم را گرفت! و باعث می شود که انتظارات تورمی همچنان در سطح بالا باقی بماند.

به گزارش تحریریه، وتوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و فرمانده اقتصادی دولت جلوی کاهش نرخ تورم را گرفت! زیرا باعث می شود که انتظارات تورمی به دلیل گران شدن مضاعف قیمت خودرو همچنان در سطح بالا باقی بماند. زیرا معاون اول رئیس جمهور از بدیهیات محاسبه نرخ تورم توسط مرکز آمار و بانک مرکزی بی اطلاع است و گمان می کند که مهمترین کالای منقول در سبد هزینه های خانوار یعنی خودرو؛ بر مبنای قیمت کارخانه! و نه قیمت بازار محاسبه می شود.

معاون اول رئیس جمهور در نامه ای خطاب به رییس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. در این نامه قیمت های پایه ای (کارخانه ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. در نامه معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اصلاح یکباره قیمت ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته شده تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت گذاری مذکور اقدام گردد.

3 ماه پس از بر روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیمی درست برای افزایش قیمت کارخانه خودرو اتخاذ شد که وتو حیرت انگیز رئیس جمهور را به دنبال داشت و فاجعه یک سال اخیر را ایجاد کرد که باعث شکل گیری عجیب ترین قیمت ها پس از 3 دهه شده و بنجل هایی مانند پژو 207 را به 1 میلیارد تومان رسانیده است.

زیرا خودروسازان برای فرار از تولید بیشتر و زیان بیشتر، سیاست منطقی کاهش تولید را در پیش گرفته اند که خروجی آن کمبود عرضه در بازار است و باعث می شود عنصر کمبود عرضه نیز به متغیرهای تورم ساز سال یعنی تورم کل و جهش ارزی اضافه شود و فاجعه 20 ماه اخیر را ایجاد نماید که به نابود شدن سرمایه اجتماعی دولت سید ابراهیم رئیسی انجامیده و این دولت را به بدترین دولت کشور از سال 1368 تاکنون تبدیل کرده است.

شورای رقابت که در دوران رضا شیوا بانی بحران عمیق در خودروسازی ایران با اصرار بر قیمت های غیرمنطقی بود، در دوره جدید تغییر رویه داد و با افزایش تا حدی منطقی قیمت خودرو موافقت کرد، اما در زمانی که همگان امیدوار به حل مساله بودند، به یک باره عنصر "خودتخریبی" در دولت فعال شد و با ورود محمد مخبر، مصوبه شورای فراقوه ای رقابت هوا شد تا این اطمینان حاصل شود که با ادامه کمبود عرضه خودروهای داخلی در کنار ممنوعیت واردات به دلیل قانون شکنی دولت و عدم اجرای قانون بودجه، سال 1402 را بتوان سال جهش مضاعف در قیمت خودرو دانست.

با سیاست های دولت سید ابراهیم رئیسی، خودرو از سبد مصارف خانوار خارج شده و نقش یک کالای سرمایه ای تمام عیار را برعهده گرفته است و دارندگان خودرو از ترس افزایش کیلومتر خودروها، آنها را در پارکینگ ها حبس کره و تنها برای سرویس های دوره ای خارج می کنند.

اگر مخبر اجازه می داد که قیمت خودرو کارخانه افزایش یابد، خودروسازان اقدام به افزایش قابل توجه تولید کرده و باعث می شدند تا قیمت ها در بازار کاهش یابد که کاهش تورم را نیز به دنبال داشت، اما عدم فهم محاسبه تورم و این گمان غلط که در محاسبات مرکز آمار و بانک مرکزی قیمت کارخانه ملاک محاسبه است درحالیکه قیمت بازار مبنا است، باعث می شود تا قیمت ها در بازار افزایش بیشتر یابد و اوضاع تورمی و انتظارات تورمی را بدتر کند. زیرا خودرو مهمترین کالای منقول و پس از منزل مسکونی مهمترین کالای اساسی برای خانوارهای ایرانی است و در انتظارات تورمی نقش ممتازی دارد.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 24943

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • your fucker FR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      2 0
      دوست داشتی گرون شه که واردات اربابت پرسودتر بشه لاشخور؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      2 0
      شما خودتون رو به نفهمی زدید؟ خودروسازان رو نمیشناسید؟ این بیشرفا شش ماه بعد دوباره تولید رو کم میکنن میگن با قیمتای جدید هم داریم ضرر میدیم! مقصر دولت هست ولی نه برای اینکه جلوی افزایش قیمت رو گرفته برای اینکه جلوی واردات ازاد رو گرفته!
    • فرشید IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      0 0
      خدا خیرتون بده اقای مخبر نزارید قیمت بره بالا
    • رضا IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      0 1
      اقای خاندوزی بیا پایین کم شعار بده ملتو سرکار گذاشتی کدام کار مثبتی رو تو این دوسال بنفع مردم انجام دادی بسه دیگه معذرت خواهی کن از ملت بگو کار من نیست برو پی کارت خدا ازتون نگذره آنوقت حقوق ما بازنشسته ها رو میخواین اضافه کنین تورم ایجا میشه
    • علی IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 0
      اخه نامرد گرون بشه واسه چی سه ساله دارم پول جمع میکنم ماشین بخرم هر سال میفتم عقبتر بسه قیمتا میره بالا حالا که پول آمادس دوباره سال جدید هم قیمت میخپاد بره بالا اخه چرا انقدر نامردین که حرف مفت میزنین میگه بهتره قیمت بره بالا که خودرو ساز بتونه تولیدشو بیشتر کنه یعنی اگه قیمت همین روال باشه که آشغال تحویل مردم میدن و مجبوریم بخریم و کلی هم سود داره واسشون چطور نمیتونن تولید کنن ولی اگه قیمت بره بالا میتونن تولید کنن میگن خودرو ساز ضرر کرد کدوم ضرر دلار رفته بالا خب بره بالا اون که از اولش همیشه با دلار نیما یا دلار دولتی داشت کار میکرد میگن تحریمیم کدوم تحریم چطور وقتی قیمت بره بالا اون قطعه یا اون خودرو تو بازار هست ولی قیمت پایین باشه نیست مردمو احمق فرض نکنین مردم گرفتارن از صبح تا شب کار میکنن تا پیشرفت کنن ولی شما خائنین نامرد نمیذارین