پاسخ به تقاضای مسکن و خودرو بخشی از تورم را کاهش می‌دهد

یک کارشناس اقتصادی با یادآوری اینکه در ادبیات اقتصادی، کنترل تورم با سخت‌گیری در ارائه تسهیلات و یا کاهش مخارج بودجه همراه است، گفت: تقاضای بالا و عدم پاسخ به آن در حوزه‌هایی مانند مسکن و خودرو به تورم دامن می‌زند بنابراین پاسخ مناسب به این تقاضاها و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هر دو بخش شعار سال را محقق می‌کند.

به گزارش تحریریه، «حمید بهزادی»، کارشناس اقتصادی، در خصوص الزامات تحقق شعار سال، یعنی «مهار تورم و رشد تولید» افزود: هرچند شعار سال‌های گذشته نیز همه اقتصادی و بر محور تولید قرار داشت اما تحقق شعار امسال کمی سخت است و تلاش بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: دولت‌ها در این شرایط و برای تحقق هر دو شعار، سیاست‌های انبساطی و انقباضی از جمله سخت گیری در پرداخت تسهیلات و یا تخصیص بودجه را در نظر می گیرند که هر کدام از این سیاست ها برای یک قسمت از این شعار اختصاص دارد؛ اما دولت امسال باید هر دو را با هم محقق کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در تعیین شاخص اقتصادی، مهار تورم و رشد اقتصادی را با هم در نظر می گیریم اما در شعار امسال به جای رشد اقتصادی، رشد تولید لحاظ شده است. برای رشد اقتصادی باید نفت بیشتری بفروشیم و این افزایش فروش نفت تاثیری در زندگی مردم ندارد و بیشتر برای استفاده دولت در بخش ارائه آمارهای کلان اقتصادی ارائه می شود از این جهت تاکید شعار بر رشد تولید است که مهارم تورم را به همراه دارد که در زندگی مردم ملموس می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: به طور کلی مهار تورم را باید از چند منظر مد نظر داشت؛ ناترازی نظام بانکی، ناترازی بودجه و انرژی از جمله مهمترین مسائل در مهار تورم است که دولت باید برای این موارد برنامه داشته باشد. البته اینکه چقدر این برنامه ها مؤثر است، بستگی به اصل برنامه ها، نحوه اجرا و شرایط کشور دارد.

بهزادی همچنین اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی کنترل تورم با سخت گیری در ارائه تسهیلات و یا کاهش مخارج بودجه مطرح می شود اما نکته اصلی تورم بالا بودن تقاضا در کشور است. به عنوان مثال در بخش مسکن، طی سال های اخیر همه در حال خرید زمین در متراژهای مختلف در مناطقی هستند که پیش از این خریداری نداشت. یعنی به دلیل سرمایه ای که در دست مردم است تقاضا برای خرید ملک افزایش یافته و این سبب بالا رفتن قیمت مسکن شده است. در عین حال خودرو نیز مانند زمین همین شرایط را دارد، بنابراین این دو بخش می‌ تواند در مهار تورم بسیار موثر باشد.

وی در عین حال متذکر شد که، بازار دلار همچنان جذاب است اما به دلیل ریسک و سختی های آن مردم تمایل بیشتری برای خرید زمین و ملک دارند که البته بخش قابل توجهی از این تقاضا از طرف دهک هایی است که سرمایه زیادی دارند وطی سال های اخیر با دلالی در بخش های مختلف از جمله خودرو و مسکن سرمایه شان افزایش یافته است.

بهزادی در ادامه عنوان کرد: دولت باید با تولید به این تقاضا پاسخ دهد تا تورم نیز کنترل شود. به عنوان مثال وقتی مردم به خودرو نیاز دارند و برای رفع نیاز خود هر هزینه‌ای می کنند، باید برای کنترل تورم این بخش، هم تولید و هم واردات خودرو را افزایش داد. شرایط تولید که کاملا تعریف شده اما در خصوص واردات نیز خدمات پس از فروش خود سبب ایجاد اشتغال و تولید قطعات می‌شود و در هر صورت این مساله سبب پاسخگویی به تقاضا و تنظیم بازار خودرو و در نهایت کنترل تورم می شود.

وی سپس تاکید کرد: در بخش مسکن نیز شرایط به همین ترتیب است، وقتی تقاضا برای مسکن زیاد است باید عرضه زمین آزاد شود. به غیر از تهران به دلایل شرایط خاص پایتخت بودن، باید در سایرنقاط، زمین با قیمت مناسب به مردم عرضه شود تا مجبور نباشند زمین های کشاورزی را خریده و تغییر کاربری دهند که خود سبب ایجاد مشکلات دیگری برای کشور می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی مردم سرمایه شان را به سمت مسکن می‌برند، از بازارهای غیر مولد چون ارز و طلا فاصله گرفته و سبب کاهش سفته بازی و دلالی در این بخش‌ها شده و التهاب این دو بازار نیز کاهش می یابد.

وی درآمد دولت از فروش زمین به مردم را 400 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: تحقق این امر به معنی حذف این رقم از بازارهای غیر مولد و دلالی و ورود آن به بخش های زیربنایی و حمایت از تولید است.

بهزادی در گفت و گو با شادا، تصریح کرد: اگر قرار بر تحقق هر دو شعار مهار تورم و رشد تولید است دولت باید تقاضا برای کالاها و دارایی های مهم مانند، مسکن و زمین را به درستی پاسخ دهد تا التهاب در همه بازارهای کاهش و در نهایت تورم مهار و تولید نیز رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

پایان/

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 24981

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =