اسرائیل بر لبه پرتگاه سقوط

ائتلاف احزاب محافظه‌کار، راست افراطی و مذهبی در قدرت در اسرائیل در طول دو ماه، یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در تاریخ اسرائیل را علیه آن بسیج کرده است. اصلاحات قضایی که این ائتلاف می خواهد اتخاذ کند، به طرز خطرناکی تفرقه افکن است.

به گزارش تحریریه، «دیپلماسی ایرانی» به نقل از نشریه فرانسوی «لوموند» نوشت، دولت بنیامین نتانیاهو با حفظ اصلاحات خود در نهادهای قضایی برخلاف افکار عمومی و رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ، خطر قرار دادن اسرائیل را در اردوگاه دمکراسی های غیرلیبرال می پذیرد.

ائتلاف احزاب محافظه‌کار، راست افراطی و مذهبی در قدرت در اسرائیل در طول دو ماه، یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در تاریخ اسرائیل را علیه آن بسیج کرده است. اصلاحات قضایی که این ائتلاف می خواهد اتخاذ کند، به طرز خطرناکی تفرقه افکن است.

مقامات ارشد قوه قضاییه آن را تلاشی برای تضعیف آن از طریق محدود کردن اختیارات دیوان عالی کشور می دانند. آنها نگرانند که در آینده برای تصویب هر قانونی، اکثریت نمایندگان در کنست بر اساس احساسات لحظه ای، بدون نظارت قانونی کافی باشد. خطری بالقوه در کشوری که قانون اساسی ندارد و از هیچ متن بین المللی حمایت از حقوق بشر تبعیت نمی کند.

اسرائیل بر لبه پرتگاه سقوط

اسرائیلی‌ها می‌ترسند که دولتشان ناگهان خود را در اردوگاه دموکراسی‌های غیرلیبرال، مانند لهستان یا مجارستان قرار دهد. رئیس بانک مرکزی و جامعه تجاری نسبت به بی‌ثباتی قانونی که می‌تواند موسسات رتبه‌بندی را تشویق به کاهش رتبه دولتی کشور کند، هشدار می‌دهند. واشنگتن و همچنین پاریس مخالفت خود را با این رویه دولت نتانیاهو ابراز می کنند.

بنیامین نتانیاهو که از سال ۲۰۲۱ به اتهام فساد محاکمه می شود، توازن قدرت خطرناکی را با قضات برقرار کرده است. او مدعی است که در نوامبر ۲۰۲۲ با وعده انجام این اصلاحات انتخاب شده است. اما همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، او از آن زمان نتوانست اسرائیلی‌ها را در مورد ضرورت و فوریت پذیرش آن متقاعد کند.

نتانیاهو و شرکای او دارای ۶۴ از ۱۲۰ کرسی در کنست هستند. اما آنها در پاییز امسال با کمتر از ۵۰ درصد آرا انتخاب شدند. بنابراین آنها نمی توانند به اجماع گسترده ای که چنین اصلاحاتی نیاز دارد تکیه کنند.

اسرائیل بر لبه پرتگاه سقوط

این بحران از مدت طولانی تری در حال ظهور بوده است. دادگاه عالی هرگز سنگر بی عیب و نقص مدافعان اقلیت ها، حقوق بشر و دموکراسی نبوده است. قضات آن با نادیده گرفتن مستمر قوانین بین المللی، از سال ۱۹۶۷ به قوه مجریه اجازه داده اند تا شهرک سازی را در سرزمین های فلسطینی تسهیل کند. آنها به استقرار نظام حقوقی دوگانه در آنجا کمک کرده اند که از شهرک نشینان اسرائیلی محافظت شود و فلسطینی ها را در معرض خودسری های نظامی قرار می دهد.

طرفداران اصلاحات می خواهند اسرائیل را به سمت الحاق کامل سرزمین های فلسطینی هدایت کنند. برای رسیدن به این هدف، آنها با حمایت احزاب یهودی افراطی ارتدوکس علیه قضات مخالفت کردند و دغدغه حفظ جامعه خود را در برابر هرگونه دخالت فرضی دولت دارند. این اصلاحات فرار به جلو را تشدید می‌کند که باید متوقف شود.

پایان/

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 25037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =