۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
برادران لیلا؛ آرزوی برباد رفته یک اغتشاشگر

برادران لیلا در واقع مشتی برداشتهای کوتاه و بلند است که فیلمساز سعی دارند به زور آنها را به هم سنجاق کند.

مهمترین عنصر در ساخت یک درام شخصیت پردازی و هدف است. فیلمساز در حقیقت برای رسیدن به یک هدف شخصیت ها را در چارچوب یک رابطه ارگانیک پرداخته تا از درون تضادها و کشمکش های شخصیت ها بحران خلق کند و در نهایت با گره گشایی از بحران ایجاد شده آنچه را که فیلمساز می خواهد در نهایت به بیننده القا شود.

در فیلم برادران لیلا هدف فیلمساز کاملا مشخص است. اما پر واضح است که فلیمساز اساسا نمی تواند که هدف خود را در قالب یک درام پرداخت کند چراکه دنیای فیلمساز دنیایی بسیار حقیر بوده و لقمه ای که فیلمساز برداشته بسیار بزرگتر از دهان اوست.

فیلم برادران لیلا، فیلم نیست، در واقع تعدادی برداشتهای کوتاه و بلند است که به زور به هم سنجاق شده تا فیلمساز صرفا با نمایش آنها کمی بتواند با عقده گشایی های خود تخلیه روانی شود.

فیلمساز مثلا قرار است کانون بحران را خانواده قرار دهد که بر این اساس باید ابتدا خانواده لیلا برای بیننده پرداخت شود.

به طور کلی باید بگوییم خانواده یک واحد اجتماعی است که با ازدواج مرد و زن که دارای اهداف و منافع مشترکی هستند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند شکل می‌گیرد و فرزندان باعث تکمیل خانواده می‌شوند. در فضای خانواده است که فرزندان فرم پیدا کرده و تحت تاثیر تربیت پدر و مادر شخصیت آنها شکل میگیرد؛ در واقع آنچه در هر فرزند وجود دارد عصاره ای از شخصیت پدر و مادر است.

اما در برادران لیلا با تعدادی کاراکتر روبرو هستیم که فقط در دنیای ذهنی فیلمساز به آنها می گویند خانواده؛ هیچکدام از اعضای این به اصطلاح خانواده، نه به پدر و مادر شبیه هستند و نه خلق و خویی شبیه به هم دارند. لیلا چهار برادر دارد که رسما زیر بُته به عمل آمده اند و هیچ شباهتی به پدر و مادرشان ندارند. لیلا نیز هیچ شباهتی به کل خانواده ندارد. که این مساله عملا کاری کرده که بستر خلق بحران در فیلم اساسا به عینیت نرسد.

برای خلق یک بحران خانوادگی که گستره آن به اجتماع نیز رسیده، باید شخصیت های خالق بحران به خوبی پرداخت شوند تا از درون تضاد فی ما بین شخصیتها آتش این بحران شعله ور شده و جوهر درام یعنی کشمکش خلق شود. اما فیلمساز حتی سعی هم نکرده است که کمی شخصیتها را پرداخت کند. لیلا چهار برادر دارد که یکی از یکی لاابالی ترند. یک برادر عرق خور، دیگری دزد و کلاهبردار، سومی علاف و چهارمی ترسو؛ کل آنچه از برادران لیلا گفته می شود همین است و بس؛ پدر لیلا هم یک شیره ای عقده ای است که سالها در حسرت بزرگ فامیل شدن مانده؛ از مادر لیلا هم چیز خاصی در دسترس نیست. حالا خود لیلا در دامن چه کسی و کجا و چگونه تربیت شده که خلق و خویی متفاوت دارد، دقیقا چیزی است که در ذهن فیلمساز به امانت حفظ شده و هیچگاه قرار نیست بیننده فیلم از آن باخبر شود!

فیلمساز تمام زور خود را زده است که از درون این چند شخصیت که هیچگاه پرداخت نمی شوند خلق بحران کند؛ که قاعدتا موفق هم نیست.

از آنجایی که فیلمساز خود بهتر از هر کسی می داند که فیلم بی سرو تهی ساخته سعی کرده با سکانس ها و دیالوگهای بیهوده و بشدت متناقض ذهن بیننده را از این ضعف ها منحرف کند.

برای نمونه سکانس ادرار کردن پدر در سینک آشپزخانه؛ سکانسی بیهوده و بیخاصیت که اساسا چیزی نه به داستان نه به شخصیت های داستان اضافه نمی کند.

یا دیالوگهای پرتناقض لیلا و علیرضا در سکانس بیمارستان و بالای پشت بام در اوایل فیلم؛ مشتی حرفهای بی سروته که باز هم نه چیزی به ابعاد شخصیتها اضافه کرده نه داستان فیلم را پرداخت می کند.

اطلاعات اجتماعی اقتصادی بشدت پرت و پلای فیلم نیز نشان می دهد فیلمساز اساسا قصد ساخت یک فیلم سینمایی را نداشته و صرف با یک هدف مشخص برادران لیلا را ساخته است؛ واضحترین آنها مساله افزایش قیمت سکه و دلار و پراید است. در سکانس خرید سکه، قیمت دلار ظرف چند روز به قیمت ۳۰ هزار تومان می رسد و در فیلم ادعا می شود پراید نیز به قیمت ۱۰۰ میلیون رسیده است. در حالیکه در دنیای خارج ذهن فیلمساز این اتفاق چند سال طول کشیده و اتفاقی چند روزه نبوده است.

اما هدفی که فیلمساز به دنبال آن است دقیقا سکانس پایانی فیلم است. کاملا مشخص است که آنچه سعید روستایی قصد ساخت آن را داشته سکانس پایانی فیلم بوده و چون می خواسته آن را تبدیل به یک فیلم سینمایی کند، داستانک هایی کاملا بی ربط را با زور به هم سنجاق کرده تا مثلا تبدیل به یک فیلم شود.

نکته مهم اینجاست که سکانس پایانی و حضور این فیلم در جشنواره کن، جای هر شک و شبهه ای را از بین می برد که فیلم "برادران لیلا" یک پروژه از پیش طراحی شده و کاملا هماهنگ با اغتشاشات 1401 و شعار زن زندگی آزادی بوده و اساسا هدف اصلی و غایی فیلمساز همان هدف اغشاشگران بوده است.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 25078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 42
    • نظرات در صف انتشار: 3
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پارسا IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      فیلم اونا عقده گشایی بود ولی انتقاد شما عقده گشایی نیست من که میدونم اینو نمیزارید ولی خیلی تاسف میخورم که این فیلم اجازه پخش توی خود سینما ها رو نداشت واقعا میتونست یک سرمایه بزرگ وارد سینما کنه
    • پارسا IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      45 17
      فیلم اونا عقده گشایی بود ولی انتقاد شما عقده گشایی نیست من که میدونم اینو نمیزارید ولی خیلی تاسف میخورم که این فیلم اجازه پخش توی خود سینما ها رو نداشت واقعا میتونست یک سرمایه بزرگ وارد سینما کنه
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      94 16
      کاش کمی خودتونو جای طبقه ای که این بحران‌ها به زانو درآوردشون می زاشتین وبعد نقد می کردین
    • خرمدین DE ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      84 21
      تحریر حال بهم زن یک مزدور
    • خرمدین DE ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      48 16
      تحریر حال بهم زن یک مزدور
    • طرفدار IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      70 15
      این فقط یه فیلم بوده ولی انگار اونقدر دقیق و خوب بوده که اینطور صدا شما رو در آورده که این چنین بهش حمله می‌کنید حاضر در مورد فیلم با اقای علیپور صحبتی داشته باشم که درک ... پدر و سیگار کشیدن رو براشون توضیح بدم
    • مینا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      64 7
      درباره عدم شباهت خواهر و برادران چه ظاهری و چه اخلاقی ، منو خواهر و برادرم از لحاظ ظاهری هر کدم متعلق به یک قاره متفاوت هستیم و همینطور از لحاظ خلق و خو به شدت متفاوتیم و جالبتر اینکه با پدر و مادمون متفاوتیم و اونها هم زمین تا آسمون با هم فرق دارند ! نادر هم نیستیم ، زیاد دیدم . قصه فیلم هم کاملا برای ما ایرانیها آشنا بود ، بعد از انتشار فیلم لیلا هر خانواده ای رو میبینم میگه بابامون شبیه بابای لیلاست ، مردم ایران با بالا رفتن قیمت سکه و دلار و فرهنگ پدر سالاری و حق و حقوق کارگران و خیلی موارد دیگه به خوبی ارتباط برقرار کردند ، اصلا همین ارتباط مردم با فیلم باعث شد که کسانی که از این جور فیلمها خوششون نمیاد ، با عصانیت دست به قلم بشن
    • رضا IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      99 16
      از این فیلم بدجوری سوختین بدجور
    • مهدی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      66 9
      احمق هایی مثل خودت اخراجی بسازن شد فیلم، جامعه ایران و نقش زن در آینده پشت پرده نمیمونه ، خودت رو به خواب بزن
    • دخی استقلالی IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      69 11
      وقتی درکی از درد جامعه نداری غلط میکنی انتقادم میکنی. فعلا نقدو ول کن چلو کبابت از دهن افتاد.
    • سمیه IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      59 6
      اتفاقا من بافیلم ارتباط برقرار کردم و برای شما خیلی متاسفم ... چون معلومه اصلا درد جامعه چه از لحاظ اقتصادی و فرهنگی رو درک نمی کنید و اصلا نمی فهمید ... و با نظرات شما کاملا مخالفم
    • کرمانشاه IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      14 83
      خیلی فیلم ،بی محتوا ،غیر هنری،تعدادی افراد عقده ای دور هم جمع شده و همه دارای مشکلات روحی وروانی ،که اساساً به خانه و خانواده هیچ شباهتی ندارد.جای تاسف که فقط برای شاید پول ویا نمی دانم واقعا به خاطر چه چیزی اینطور با آبروی ایران و ایرانی بازی میکنند.ایا واقعا ایرانی هستند. خدا عاقبت بخیر نکند کسی که می‌خواهد بنیاد خانواده در ایران اینطور به تباهی کشیده شود.
      • هوشنگ هادی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        41 5
        بنده به عنوان یک انسان عادی جامعه عرض میکنم: تک تک لحظات فیلم را به نحوی چه در زندگی خود و چه در زندگی افراد دیگر دیده و شنیده ام. نمیدانم شما در چه شرایطی و چه خانواده ای پرورش یافته اید اما بهتر است بدانید خانواده های بسیار زیادی (بیش از آن چیزی که تصورش را میکنید) در ایران با این مشکلات فرهنگی و عقیدتی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند. لطفاً این حرف هارا نزنید
    • نجفی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      62 10
      به نظر من هم شما از همون قماش ساندیس خور عقده ای هستین که اصلا درد جامعه رو نمیفهمید و پول مفت حکومت رو به جیب میزنید؛ خیلی ها رو میشناسم که با همین دلار و سکه بدبخت شدن و خیلی از خانواده ها رو میشناسم که کاملا از نظر اخلاقی و رفتاری با هم فرق دارن ، قشنگ معلومه از کجا داری میسوزی
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      46 5
      این گزافه گویی ها که اسمشو نقد فیلم گذاشتین، دورش سر اومده، مردم آگاه هستن و با همین مشکلات دست و پنجه نرم میکنن و اتفاقابا کاراکترهای فیلم همراه میشن، دست مریزاد به نویسنده و کارگردان
    • جم IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      39 6
      فیلم خوبی بود و بسیار اموزنده. اتفاقا یک فیلم درام و اجتماعی بود و اصلا هم سیاسی نبود. ولی این ساندیس خورهای دلواپس معلوم نیست باز چه دستوری گرفته اند از بالاسرشون.
    • امیر IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      34 4
      قبول دارم ک این فیلم از لحاظ تکنیکال مجموعا از ابد و یک روز و متری شیش و نیم ضعیف تره ، اما ب نظرم شاهد ظهور یه فیلمساز مستعد ، متعهد ، دلسوز و شریف در سینمای ایران هستیم . سعید روستایی با همین فرمون ادامه بده .
    • Saeed IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      33 4
      اینکه اینهمه نقدهای آبکی و بیخود به فیلمی مورد پسند مردم قرار گرفته وارد میشه خودش گویای کیفیت فیلمه . ایکاش اکران میشد به راحتی پرفروش ترین فیلم میشد چراکه آینه تمام نمای بحران و فقر اقتصادی و فرهنگی که مردم باهاش دست به گریبانند .
      • سمیرا IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
        8 33
        مورد پسند من که اصلا نبود، فوق العاده مزخرف و تباه بود
    • محمد IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      31 4
      فیلم ضد ساندیس خورا
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      26 2
      این نقد بود یا غرض ورزی و عقده گشایی نویسنده؟
    • Majid IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      24 2
      ر.. تو تحلیلت ، و نظر دادنت (عقده گشایی)
    • من IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 3
      بخووووور... فیلم به این قشنگی رو سیاه نمایی میدونی؟ از سوز که این خراب شده رو مثل فیلمای صدا و سیماتون گل و بلبل نشون نداده دارید خودتونو جرررررر میدین
    • سورنا IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      30 2
      ظاهرا نقاد از برادران عرزشی است که فیلم خیلی بهش فشار آورده عزیز ارزشی فیلم داره واقعیت جامعه فلک زده تحت ستم ایران رو بیان میکنه
    • رضاییان IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      21 1
      اراجیف طبق معمولی تحریریه پشمک
    • رضایی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      19 2
      تازه دست تحریریه حکومتی براتون رو شد؟!! خوب نیایید این طویله. این پشمک بهرامی هم عین احمقی نژاد یک لمپن بیسواد خود پرسته. این همه مخالفت نشون میده برادران لیلا صدا و حقیقت زندگی ملت بود نه یک مشت رانت خور وابسته
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      6 10
      ذهن مریض نویسنده و سیاهنمایی که همه جای دنیا قفله این فیلم رو مستحق جایزه از خارج کرد
    • رضا IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 30
      اینایی ک می گن این فیلم حقیقت جامعه است باید بگم بخش کوچکی از جامعه است که تفکرات سنتی و توهمی دارند که یک در صدهزار خانواده اینجوری هستند که ولی رسانه ها ب مردم القا کردند که ۹۰درصد جامعه اینجوری هستند ولی بررسی های میدانی چیزای دیگه ای رو نشون می ده
    • مهدی IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      8 0
      این قیلم را که دیدم شاخ دراوردم فکر کردم در سینما پخش شده، شما نقد بلد نیستید برادر، عامدا در فیلم برادرها و خواهر و پدر مادر با هم نسبتی ندارند، شعارهای مختلفی در داخل فیلم گذاشته شده است، کمی لایه 1 نگاه نکنید و لایه های دیگر را نگاه بکنبد خود آمریکایش م به همچین فیلمهایی مجوز نمی دهد، مسئله نظام را در خانواده گنجانیده و حرفهایی زده، یکم خطری هست بنظرم
    • محمد US ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      1 6
      بله، این نظر منصفانه شما در مورد فیلم باید در تمام آکادمی‌های فیلمسازی سراسر دنیا تدریس بشه.
    • موسوی IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      16 2
      همین که فیلم شماها رو انقدر عصبی کرده گویای همه چیزه:)))) دیکتاتور فقط از یه چیز میترسه، آگاهی..
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      9 0
      ب پیرب پیقم براین فیلم ازواقی هم واقی تربودتک تک این سانیع های فیلم روجولی چشام میبینم هروز!تورم بی سابقع گرونی پشته گرونی !
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      1 11
      فک کنم هرکی این فیلم ساخته میخاسته دلاروسکه وزمین ومسکن بره بالا!!وسلام
    • صبا IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      12 4
      مقاله ای در قامت اراجیف یک لمپن برادران لیلا واقعیت کف جامعه ۹۰ میلیونی ایران بود
    • میثم IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      9 1
      خیلی فیلم قشنگی بود
    • منوچهر IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      13 2
      چرا شعر میگی..مرد باش راستشو بگو...معضل اجتماعی جامعه رو به رخ کشیده.. دقیقا این مشکلات برای خانواده ما پیش اومده..با تورم زندگیمون به باد رفت..لعنت به آدم دروغگو
    • صادق IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      3 11
      ینی هرچی آشوب و آسیب اجتماعی بوده جمع کرده ریخته وسط. وطن فروش به کی میگن دیگه؟
    • صادق IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      3 13
      اون عوضی ها که فیلمش و ساختم جایزه شم بردن! اما شماهایی که دفاع میکنین ازینجور فیلما، دود این فیلم‌های سیاه تو چشم هممون میره! کاش دوزار عقل داشتین!
      • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
        8 1
        دقیقا چطور عقلی ؟عقل شما
    • احمق پلاستیکی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      2 4
      اینکه یک فیلم از دل جامعه و از درد جامعه بگه خیلی حرکت با ارزش و زیبایی هست اما فیلم همینطور که باید از جامعه باشه باید برای جامعه هم باشه و در راستای منافع مردم ولی این فیلم گرایشهای خاص سیاسی داشت . در بیشتر سکانس های فیلم عادی سازی گروهک تروریستی مجاهدین خلق دیده میشد . فقط دوستان یک لحظه لباس مجلس عروسی خانم علیدوستی رو با لباس فرم زنان این گروهک مقایسه کنند. این فیلم درد جامعه رو به زیبایی بیان می‌کنه ولی موقع تجویز به براندازی آنهم در راستای مجاهدین خلق می‌پردازد . در آخر شعار من سنگ کاغذ قیچی به امید ایرانی اسلامی و اسلامی ایرانی
    • سید علی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      9 1
      چهل سکه نماد چهل سال حکومت غلط که ارزشش به اندازه دو سال مفید هم نیست.واقعیت بدتر از این حرفاست‌.فیلم فوق العاده ای هست.
    • پا IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      5 1
      خوبیش اینه که افراد مغز پوسیده ای مثل شما ها بیان اینجور فشار بخورن و نقد چرت و پرت بکنن