ترکیه پیشنهاد آمریکا را قبول نکرد

ترکیه پیشنهاد آمریکا مبنی بر ارسال سامانه دفاع ضد موشکی اس-۴۰۰ خریداری شده خود از روسیه به اوکراین را رد کرد.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از پراودا نوشت، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، گفت: ایالات متحده پیشنهاد کرده است که در صورتی با درخواست خرید جت‌های جنگنده اف-۳۵ از سوی آنکارا موافقت خواهد کرد که ترکیه سامانه‌های ضد هوایی اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه خود را در اختیار آمریکا یا کشور دیگری مانند اوکراین قرار دهد.

چاووش اوغلو افزود: این پیشنهاد غیرقابل قبول است زیرا هدف آنها از ارائه این پیشنهاد، تجاوز به حاکمیت ترکیه است.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت به برنامه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا، گفت: آنکارا نمی‌خواهد به این برنامه بازگردد بلکه از واشنگتن می‌خواهد پولی را که ترکیه برای خرید این جت‌های جنگنده پرداخت کرده است، به این کشور بازگرداند.

ترکیه پیشنهاد آمریکا را قبول نکرد

وی با اشاره به اینکه ترکیه اکنون جنگنده‌های ملی خود را تولید می‌کند، افزود: آنکارا نیز خواهان بهبود روابط با واشنگتن است و مکانیسم‌های لازم برای این منظور ایجاد شده است.

چاووش اوغلو با یادآوری اینکه ترکیه همچنان خواهان خرید جت‌های اف-۱۶ و کیت‌های ارتقای این جنگنده از ایالات متحده است، خاطرنشان کرد: این درخواست در واشنگتن به آن سرعتی که او فکر می‌کند پیش نمی‌رود.

به نوشته پراودا در سال ۲۰۱۷ و زمانی که تلاش‌های طولانی‌مدت ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی از آمریکا بی نتیجه ماند، آنکارا قراردادی را با مسکو برای دستیابی به سامانه پیشرفته اس-۴۰۰ امضا کرد.

در پی این اقدام ترکیه، مقامات آمریکایی مخالفت خود را با استقرار سامانه‌های اس-۴۰۰ روسی در قلمرو سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی ابراز کرده و استدلال کردند که این سامانه‌ها با سیستم‌های ناتو سازگار نیست اما ترکیه اعلام کرد که سامانه‌های اس-۴۰۰ این کشور در سیستم‌های ناتو ادغام نخواهد شد و هیچ تهدیدی برای این اتحاد نظامی یا تسلیحات مورد استفاده آن نخواهد بود.

از سوی دیگر آنکارا در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۱) درخواست خرید جنگنده‌های اف-۱۶ و کیت‌های ارتقای جنگنده‌های موجود اف-۱۶ خود از آمریکا را طی قراردادی ۶ میلیارد دلاری شامل خرید ۴۰ جنگنده جدید اف-۱۶ و کیت‌های ارتقا برای ۷۹ جنگنده اف-۱۶ که نیروی هوایی ترکیه در حال حاضر مالکیت آنها را در اختیار دارد، به واشنگتن ارائه کرد.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 25438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =