عطوان: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک شکست بزرگ برای آمریکا است

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در مقاله‌ای با اشاره به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرد که این بازگشت یک شکست بزرگ برای آمریکا و نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» در مقاله خود برای رای الیوم نوشت: ایستادگی سوریه که ۱۲ سال است ادامه دارد، روز یکشنبه با تصمیم وزرای خارجه عرب مبنی بر بازگشت بدون قید و شرط سوریه به اتحادیه عرب، به پیروزی تاریخی دیگری ختم شد که درها را برای شرکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نشست ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) سران اتحادیه عرب در ریاض باز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بازگشت به اتحادیه عرب، پیروزی برای مردم و رهبری سوریه است، افزود: این یک شکست بزرگ برای آمریکا است که به شدت با بازگشت سوریه مخالفت و برخی از متحدان خود را تحریک کرد تا از هر راه و روشی مانع از آن شوند اما هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد و این مساله نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است.

این تحلیلگر عرب اضافه کرد: سوریه هم هیچ اهمیتی برای بازگشت به اتحادیه قائل نبود و واکنشی به این مساله نداشت و از ورود به هرگونه جنگ رسانه‌ای در افزایش اختلافات اجتناب کرد.

عطوان در ادامه این مقاله نوشت: سوریه در جریان نشست دوحه در سال ۲۰۱۳ از اجلاس سران عرب خارج یا اخراج شد و کرسی آن در اختیار مخالفان سوری قرار گرفت اما امروز پیش از برگزاری نشست ریاض، مجددا به این اتحادیه باز می‌گردد و این مساله به لطف تغییر راهبرد سران سعودی است که ناشی از توافق با جمهوری اسلامی ایران بود و به همگرایی با سوریه روی آورد.

وی افزود: مشخص نیست که بشار اسد در نشست بعدی اتحادیه عرب در ریاض شرکت خواهد کرد یا خیر، ولی در صورت شرکت ستاره بلامنازع آن خواهد بود.

Two men talk while walking along a blue carpet with a Syrian Air plane behind them.

سردبیر «رأی الیوم» اضافه کرد: سوریه پیروز شد و اگر ۱۲ سال پایداری بدون وقفه ارتش در میدان‌های نبرد، حمایت اکثر مردم سوریه از رهبری و ایستادگی آنها نبود، بازگشت آن به اتحادیه عرب ممکن نمی‌شد.

عطوان ادامه داد: ملت سوریه هم مشکلات بسیاری را تحمل کرد تا بتواند توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه سوریه را خنثی کند و نظام رسمی عربی که صدها میلیارد دلار هزینه کرد تا سوریه را به زانو درآورد و به یک کشور ورشکسته تبدیل کند، پرچم سفید نشان داد و در برابر این کشور تسلیم شد.

وی افزود: ما در مرحله تغییر فراگیری قرار داریم که حاکم بر جهان است و مهمترین مؤلفه آن، کاهش نفوذ آمریکا و اروپا است و جهان چند قطبی به رهبری روسیه و چین در حال شکل‌ گیری است، در نتیجه طبیعی است که جهان عرب هم به دور از این تغییرات نباشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در جهان عرب اضافه کرد: سران سعودی هم برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وارد عمل شدند؛ اقدامی که باعث ترسیم نقشه جدید منطقه خواهد شد که مهمترین عنوان آن، احیای ائتلاف چهارگانه مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران خواهد بود.

وی در ادامه نوشت: رژیم اشغالگر اسرائیل بزرگترین بازنده این بیداری عربی و پیامدهایی خواهد بود که برجسته ترین آنها ریشه کن کردن درگیری‌های فرقه‌ای، توجه و اهتمام به آرمان فلسطین و لغو همه توافقات سازش جدید و قدیمی است.

عطوان افزود: نشست آتی سران عرب ممکن است نقطه شروعی برای رهبری عربستان در منطقه به ویژه پس از رهایی از وابستگی به آمریکا، اولویت دادن به منافع و ایجاد یک پایگاه اقتصادی و مالی محکم باشد.

سردبیر رأی الیوم اضافه کرد: استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به تنهایی کافی نیست بلکه باید اقدامات جدی انجام داد، سوریه بازسازی شود و مشکلات مردم این کشور هم کاهش یابد.

عطوان: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک شکست بزرگ برای آمریکا است

وی در پایان با بیان اینکه سوریه بیش از ۱۲ سال خشم خود را فرو نشاند، زخم‌های زهرآگین خیانت را تحمل کرد و ارزش‌ها و اعتقادات خود را رها نکرد، نوشت: به کشورهای عرب می گوئیم که به سوریه خوش آمدید.

کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه موافقت خود را با طرح بازگشت سوریه به این اتحادیه اعلام کردند.

شورای وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست خود در قاهره با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی از سرگیری مشارکت دولت سوریه در نشست‌های این اتحادیه را اعلام کرد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25439

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =