سفیر ایران در عربستان به زودی اعزام می شود

وزیر امور خارجه گفت: بازگشایی سفارت عربستان در تهران و تعیین سفیر ایران برای اعزام به عربستان سعودی به زودی انجام و اعلام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه سال گذشته بود که پس از چند دور مذاکرات فشرده در شهر پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین، ایران و عربستان در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز ۱۷ فروردین ماه سال جاری در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفتگو کردند. وزرای خارجه دو کشور پس از این دیدار بیانیه مشترکی را هم با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند.

بنابر توافق تهران و ریاض هماهنگی‌های لازم بین هیأت‌های فنی به منظور بررسی راه‌های گسترش همکاری بین دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیأت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، انجام شد و در پی این توافق یک هیات فنی هم از عربستان برای بازدید از سفارت این کشور در تهران و بررسی مکانیزم بازگشایی آن و همچنین بازگشایی کنسولگری عربستان در مشهد، به تهران آمدند. البته هیاتی هم به نمایندگی از تهران به ریاض برای فراهم کردن زمینه بازگشایی سفارتخانه و دفاتر دیپلماتیک ایران در عربستان سفر کرد.

در همین راستا و به موجب مفاد توافق نام برده، موضوع بازگشایی سفارت عربستان در تهران و معرفی سفیر ایران در ریاض را از حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان جویا شدیم و وی در همین خصوص به خانه ملت، گفت: بازگشایی سفارت عربستان در تهران و تعیین سفیر ایران برای اعزام به عربستان سعودی «به زودی» انجام و اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پیشتر در همین رابطه گفت که «برای فعال‌سازی سفارتخانه‌های ایران و عربستان مقدماتی لازم است که در حال انجام است و سپس تبادل سفرای دو کشور انجام خواهد شد.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم «بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را ظرفیت‌ بزرگی دانست که در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام است».

پایان/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 25481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =