افزایش دوباره تورم در منطقه یورو

افزایش هزینه خدمات و هزینه های انرژی بار دیگر موجب رشد سطح در منطقه یورو شده است.

به گزارش تحریریه، دفتر آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) چند روز قبل تایید داده های اولیه اعلام کرد تورم در منطقه یورو برای اولین بار در پنج ماه گذشته در ماه آوریل افزایش یافت و به ۷ درصد رسید،

یورواستات گفت که قیمت های مصرف کننده در ماه مارس بیش از ۶.۹ درصد افزایش یافته است زیرا خدمات بالاتر و هزینه های انرژی کاهش رشد قیمت مواد غذایی را جبران کرده است.

تورم خدمات، که عمدتاً ناشی از هزینه های نیروی کار است، از ۵.۱ درصد در ماه قبل به ۵.۲ درصد در ماه آوریل افزایش یافت. قیمت انرژی هم پس از کاهش جزئی در ماه مارس دوباره افزایشی شد. قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو نیز در ماه گذشته ۲.۷۵ درصد افزایش داشت اما این رشد کمتر از افزایش ۳.۱۲ درصدی در ماه مارس بود.

بر اساس این گزارش، تورم اصلی - بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی - از ۷.۵ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافت، در حالی که براساس یک معیار حتی محدودتر که مشروبات الکلی و تنباکو را حذف می کند، تورم از ۵.۷ درصد به ۵.۶ درصد کاهش یافت.

افزایش دوباره تورم در منطقه یورو

داده های یورواستات نشان می دهد که لتونی همچنان با داشتن تورم 15 درصدی با بالاترین تورم در میان کشورهای این بلوک دست و پنجه نرم می کند. پس از این کشور اسلواکی، لیتوانی و استونی قرار دارند که همگی با افزایش دو رقمی قیمت مصرف کننده در میان ۲۰ عضو منطقه یورو روبرو هستند.

تورم در منطقه ارز واحد برای نزدیک به دو سال بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) ۲ درصد بوده است، به طوری که بانک مرکزی آن از ژوئیه گذشته به طور مکرر نرخ ها را افزایش داده است تا رشد دو رقمی قیمت مصرف کننده را مهار کند.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته بار دیگر نرخ بهره را به سطح ۳.۲۵ درصد رساند و برای نشست بعدی خود در ژوئن نیز وعده افزایش دیگری را داده است.

پایان/

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • keiwan IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      اونا سالی 7 درصد دارن ما تو فروردین امسال 5 درصد تورم داشتیم ، زیبا نیست؟