حرکت سریع تجارت روسیه و چین، یک قدم تا رکوردهای جدید

روسیه و چین سال گذشته دستیابی به حجم تجارت سالانه ۲۰۰ میلیارد دلاری را هدف قرار دادند؛ طبق آمار تجارت در سه ماهه نخست سالجاری این رقم پیش از پایان سال ۲۰۲۳ حاصل می شود.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارش دولت روسیه، حجم تجارت بین روسیه و چین به رشد خود ادامه داده و در سه ماهه اول سال ۲۴.۵ درصد افزایش یافته و به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

«میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه، در گزارشی که توسط کابینه برای سفر به چین تهیه شده، آورده است: در دو سال گذشته، تجارت دوجانبه سالانه یک سوم افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۲ به رکورد جدید ۱۸۵ میلیارد دلاری رسیده است.

نخست وزیر روسیه در سفر رسمی خود به چین که هفته آینده صورت می گیرد، قرار است با شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور و لی کیانگ نخست وزیر چین دیدار کند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که علیرغم تحریم های غرب بر مسکو، همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور به صورت پیوسته در حال توسعه است و جمهوری خلق همچنان شریک تجاری اصلی روسیه است.

در این چارچوب تجارت کشاورزی در حال افزایش بوده و در سال گذشته با ۴۲ درصد افزایش به ۷ میلیارد دلار رسیده است. چین به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات کشاورزی روسیه می باشد که در این زمینه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

در سه ماهه اول سال جاری، عرضه محصولات کشاورزی به بازار چین با ۹۱ درصد افزایش به ۲.۴ میلیارد دلار رسید.

در این گزارش دولتی آمده است: کار برای گسترش دسترسی متقابل به محصولات کشاورزی در حال انجام است.

از سوی دیگر چین با هند به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه رقابت می‌کند و واردات نفت خام روسیه از طریق دریا به بالاترین حد خود رسیده است زیرا پالایشگاه‌ها از تخفیف‌ها در بحبوحه افزایش تقاضای سوخت داخلی استفاده می‌کنند.

بر اساس نتایج سه ماهه اول، تجارت دوجانبه در مسیر فراتر از ۲۰۰ میلیارد دلار هدف گذاری شده در سال جاری قرار دارد.

پایان/

۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 25663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =