قانون مالیات بر عایدی سرمایه نقش مثبتی در تنظیم‌گری بازار دارایی‌ها خواهد داشت

یک اقتصاددان در ارزیابی خود از طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: توسعه پایه‌های مالیاتی علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت، نقش مثبتی در تنظیم‌گری بازار دارایی‌ها دارد و موجب تحقق بیشتر عدالت در اقتصاد نیز خواهد شد.

به گزارش تحریریه، کامران ندری در ارزیابی خود از طرح مالیات بر عایدی سرمایه که تصویب آن در مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده و بعد از تائید شورای نگهبان تبدیل به قانون خواهد شد، اظهار کرد: توسعه پایه‌های مالیاتی هم از جهت اینکه برای دولت درآمدزایی می‌کند و هم از جهت نقش تنظیم‌گری که در بازارها به ویژه بازار دارایی‌ها دارد، بسیار مفید است.

وی گفت: وقتی پایه‌های مالیاتی اضافه می‌شوند، شما می‌توانید نرخ‌های مالیاتی را پایین بیاورید، هرچه پایه مالیاتی گسترده‌تر شود، یعنی دولت می‌تواند روی موارد بیشتری مالیات اخذ کند و دیگر لازم نیست که نرخ مالیاتی را بالا ببرد.ندری افزود: در این شرایط دولت می‌تواند به طور مثال نرخ مالیات بر درآمد را کم کند چراکه پایه مالیاتی جدید ایجاد شده که می‌تواند برای دولت درآمد ایجاد کند و این انگیزه نیروی کار را بیشتر خواهد کرد و کیفت کار را نیز بالاتر می‌برد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: نرخ‌های مالیاتی بالا در اقتصاد ناکارایی ایجاد می‌کند و در واقع باعث انحراف منابع می‌شود و تخصیص منابع را برهم می‌زند. به همین دلیل اقتصاددانان همیشه به دنبال پیدا کردن پایه‌های مالیاتی جدید و نرخ‌های مالیاتی پایین‌تر هستند تا بتوانند کارایی مجموعه‌های اقتصادی را بالاتر ببرند و عدالت را در اقتصاد بیشتر کنند.

ندری در گفت‌وگو با شادا بیان کرد: البته به نظر می‌رسد کار دولت در اجرای این قانون بسیار سخت‌تر باشد، چراکه در شرایط تورمی، تعیین اینکه شخص به چه میزان از سرمایه خود عایدی داشته است، بسیار سخت است.

پایان/

۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 25745

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =