اقدام خیره‌کننده متحد غرب!

اینکه پاکستان بهای نفت روسیه را به یوان پرداخت می کند، نشان دهنده تغییر سیاست پرداخت های خارجی و خروج از سلطه دلار از سوی یکی از کشورهای نزدیک به آمریکا است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» به نقل از «مصادیق مالک» وزیر نفت پاکستان گزارش داد که اسلام آباد هزینه اولین محموله نفت خام خود از روسیه را به یوان چین پرداخت کرده است.

این محموله به لطف قراردادی که روسیه و پاکستان در ماه ژانویه منعقد کردند به بندر کراچی تحویل داده شد. اولین سفارش تحت این معامله در آوریل انجام شد.

مالک هیچ جزئیات دیگری در مورد قیمت یا تخفیف های اعمال شده برای این خرید فاش نکرد.

به نوشته رویترز، معامله به یوان نشان دهنده تغییر قابل توجهی در سیاست پرداخت های صادراتی پاکستان تحت سلطه دلار آمریکا است.

اقدام خیره‌کننده متحد غرب!

روسیه قرارداد نفتی را با پاکستان به عنوان بخشی از تلاش خود برای تنوع بخشیدن به مسیرهای صادراتی پس از تحریم دسته جمعی اتحادیه اروپا، G۷ و متحدان آنها عنوان کرده است. این کشورها حتی اواخر سال گذشته میلادی تعیین سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه نفت را تصویب و اجرا کرد.

مسکو جریان صادرات نفت خود را به کشورهایی مانند سمت هند و چین هدایت کرد. همچنین کرملین به دلیل تحریم‌ها برای پرداخت بهای انرژی به ارزهایی غیر از دلار آمریکا نیز مذاکره کرد و در عمل ارتباط مسکو را با سیستم مالی غرب قطع کرد.

بر اساس گزارش های پیشین ، پاکستان با قیمت خرید هر بشکه نفت روسیه در حدود ۵۰ تا ۵۲ دلار موافقت کرده بود. سال گذشته، این کشور روزانه ۱۵۴ هزار بشکه نفت وارد کرد که تقریباً ۸۰ درصد آن از طریق عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تامین می شد.

واردات انرژی بیشتر پرداخت های خارجی پاکستان را تشکیل می دهد. اسلام آباد امیدوار است که دریافت نفت خام تخفیف دار روسیه به تثبیت قیمت نفت ، سوخت و انرژی در این کشور کمک کند، کشوری که با بدهی خارجی بالا، ارز محلی ضعیف و ذخایر ارزی بسیار پایین دست و پنجه نرم می کند.

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25990

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =