افزایش سرعت فرار سرمایه از آلمان

رکورد فرار سرمایه از آلمان زده شد، به اعتقاد کارشناسان افزایش جریان خروج سرمایه می تواند منجر به صنعت زدایی از موتور اقتصادی منطقه یورو شود.

به گزارش تحریریه، مؤسسه اقتصادی آلمان (IW) چند روز قبل گزارش داد که شرکت های خارجی نه تنها در سال گذشته سرمایه گذاری در آلمان را متوقف کردند بلکه میلیاردها دلار از سرمایه خود را هم از این کشور خارج کردند.

طبق محاسبات IW، حدود ۱۲۵ میلیارد یورو (۱۳۲ میلیارد دلار) سرمایه گذاری مستقیم از بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ از کشور خارج شد که این نشان دهنده بالاترین جریان خروجی خالص ثبت شده در آلمان است.

این گزارش نشان می دهد که نزدیک به ۷۰ درصد از پول شرکت های آلمانی به سایر کشورهای اروپایی سرازیر شده است.

این موسسه هشدار داد: این اعداد هشداردهنده هستند و در بدترین حالت، این می تواند آغاز صنعتی زدایی باشد.

افزایش سرعت فرار سرمایه از آلمان

IW اعلام کرد که روند منفی سرمایه گذاری قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شده بود اما وضعیت در نتیجه بحران انرژی اتحادیه اروپا بدتر شده است.

بر اساس این گزارش، کمبود کارگران ماهر بار عظیمی را بر دوش شرکت های آلمانی وارد کرده است. علاوه بر این، برنامه های سرمایه گذاری مانند قانون کاهش تورم در ایالات متحده سرمایه گذاری ها در خارج از آلمان را جذاب تر کرده است.

«کریستین روشه» اقتصاددان موسسه IW، با اشاره به مالیات های بالای شرکت ها، بوروکراسی افسارگسیخته و زیرساخت های بیمار در آلمان اظهار داشت: «شرایط سرمایه گذاری در آلمان به تازگی به دلیل قیمت های بالای انرژی و کمبود روزافزون کارگران ماهر بدتر شده است.

وی تصریح کرد برای اینکه آلمان بار دیگر به عنوان اصلی ترین مقصد سرمایه گذاری خارجی در آینده مطرح شود، ضروری است که دولت آلمان اقدامات مناسبی را در دستور کار قرار دهد.

پایان/

۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =