کاخ الیزه در مقابل ناتو

پاریس با این استدلال که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) باید به نام خود وفادار بماند، مانع اجرای برنامه های ناتو در مورد ژاپن شد.

به گزارش تحریریه، نشریه «پولیتیکو» به نقل از مقامات کاخ الیزه عنوان داشت که پاریس با این استدلال که این اتحادیه نباید خود را فراتر از اقیانوس اطلس شمالی گسترش دهد، از تصویب طرحی برای افتتاح دفتر ارتباط ناتو در ژاپن جلوگیری کرده است.

این مقام فرانسوی چند روز قبل در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «ناتو به معنای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.»

«کوجی تومیتا» سفیر ژاپن در ایالات متحده در ماه مه گفته بود که ژاپن در حال کار برای افتتاح دفتر رابط ناتو در توکیو است و این اقدام موجب افتتاح اولین دفتر این اتحادیه در آسیا خواهد شد.

طرح فوق از سال ۲۰۰۷، زمانی که نخست وزیر وقت «شینزو آبه» برای نخستین بار از مقر ناتو بازدید کرد، به طور متناوب مورد بحث قرار گرفت و در ماه های اخیر دوباره مطرح شد.

این مقام فرانسوی افزود: ما اصولاً موافق نیستیم. تا جایی که به این دفتر مربوط می شود، خود مقامات ژاپنی به ما گفته اند که به شدت به آن وابسته نیستند.

کاخ الیزه در مقابل ناتو

بر اساس گزارش تازه «فایننشال تایمز»، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه شخصا معتقد است که منشور این سازمان محدودیت های جغرافیایی ایجاد می کند و همین امر ناتو را از گسترش به آسیا باز می دارد.

توکیو به طور پیوسته همکاری خود را با این بلوک در طول سال ها افزایش داده است و اولین شعبه خود در ناتو را در سال ۲۰۱۸ در بروکسل افتتاح کرد.

از سوی دیگر نخست وزیر «فومیو کیشیدا» اولین رهبر ژاپنی بود که سال گذشته در نشست ناتو شرکت کرد.

کاخ الیزه در مقابل ناتو

ژاپن و همچنین استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی نیز به اجلاس سال ۲۰۲۳ که در لیتوانی در روزهای ۱۱ و ۱۲ ژوئیه برگزار می شود، دعوت شده اند زیرا این اتحادیه در سال های اخیر علاقه بیشتری را به اقیانوس هند و اقیانوس آرام نشان داده است.

چین با گسترش خزنده ناتو مخالفت کرده است و ادعا دارد که این سازمان باید در حوزه نفوذ خود باقی بماند و به دنبال افزایش حضور خود در آسیا نباشد. استدلال پکن این است که منطقه از رویارویی بلوک یا بلوک‌های نظامی استقبال نمی‌کند.

همچنین روسیه نیز به شدت با گسترش ناتو در اروپای شرقی مخالف است و از تلاش‌های این بلوک برای گسترش فعالیت‌های خود در آسیا نیز انتقاد کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ماه مارس اظهار داشت که فشار ایالات متحده و متحدانش برای ایجاد آنچه او «ناتوی جهانی» خواند، شبیه اقدامات آلمان نازی، ایتالیا و ژاپن در دهه ۱۹۳۰ قبل از شروع جنگ جهانی دوم است.

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =