تحلیل کارشناسان از چرایی افزایش صادرات نفت ایران

کارشناسان معتقدند افزایش صادرات نفت ایران با مسائلی چون انتخابات آینده آمریکا، تحریم نفتی روسیه و کاهش تولید نفت عربستان، شرایط بازارهای جهانی نفت و تغییر موازنه های ژئوپلتیک منطقه ای در ارتباط است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» نوشت، برپایه گزارش های اوپک تولید روزانه نفت ایران به ۲.۹ میلیون بشکه و فراتر از آن رسیده است. به دنبال این افزایش تولید، صادرات نفت خام ایران هم افزایش یافته است.

این در حالی است سازمان های بین المللی نفت هیچ آماری درباره صادرات نفت ایران ارائه نمی دهند. ایران هم از سال ۲۰۱۸ هیچ گزارش رسمی درباره آمار صادرات خود منتشر نکرده است. «داود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ۱۳ آگوست گذشته اعلام کرد صادرات روزانه نفت ایران از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته است.

«دالگا خاتین اوغلو» کارشناس مسائل روابط بین الملل در این زمینه به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در این زمینه ادعا کرد افزایش صادرات نفت ایران با چراغ سبز آمریکا بوده است. برخی نهادها در آمریکا به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تمایل دارند تا پیش از انتخابات آمریکا که قرار است در نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار شود اوضاع اقتصادی بهبود یابد.

بنا بر ادعای این کارشناس ترک، افزایش فروش نفت ایران دلیلی بر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می باشد. همچنین تحریم های آمریکا سبب شده است ایران نفت خود را در بازارهای چین به قیمت ارزان بفروشد.

تحلیل کارشناسان از چرایی افزایش صادرات نفت ایران

به نوشته روزنامه القدس العربی، «کتان اصلانلی» عضو هیات علمی دانشگاه «ییلدیریم بیازیت» آنکارا هم گفت افزایش صادرات نفت خام ایران در ماه های اخیر با شرایط بازارهای جهانی نفت و تغییر موازنه های ژئوپلتیک منطقه ای در ارتباط است. همچنین مذاکرات غیرمستقیمی میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته ای، بازگرداندان بخشی از اموال بلوکه شده تهران در کره جنوبی و تبادل زندانیان در این زمینه موثر بوده است.

وی افزود آمریکا و همپیمانان آن در اعمال تحریم صادرات نفت ایران بسیار محتاطانه عمل می کنند. زیرا آمریکا تمایل ندارد که قیمت نفت پیش از انتخاباتش در سال 2024 افزایش یابد. تعیین سطح قیمت برای صادرات نفت روسیه و تحریم های اقتصادی علیه این کشور و تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت، سبب افزایش تقاضای برای نفت ایران با هدف تحقق ثبات در بازارهای جهانی نفت شده است.

در همین راستا، واردات نفت چین هم که مهمترین کانون صادرات نفت ایران است از ژانویه تا ژولیه به میزان ۱۲ درصد افزایش یافته است. افزایش تقاضا و افزایش قیمت سبب شده تا نفت ایران برای پالایشگاه های مستقل در منطقه «شاندونگ» چین از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =