ریشه‌های بحران اقتصادی لبنان

کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند در صورت نبود اصلاحات اقتصادی مطلوب در لبنان، این کشور به مرحله انزوا و مرگ نزدیک می شود و در نهایت نهادهای عمومی آن از هم فرو می پاشد.

به گزارش تحریریه، بخش عربی زبان شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه نوشت، در میان افزایش میانگین فقر، کاهش قدرت خرید مردم و فروپاشی نهادهای لبنان، صندوق بین المللی پول به این کشور نسبت به تعویق انداختن اصلاحات هشدار داد.

این صندوق در بیانیه ای که منتشر کرد، آورده است: مقامات لبنان اصلاحات مطلوب را انجام نداده اند تا این اصلاحات در سال های آینده بر روی اقتصاد لبنان تاثیر مثبتی برجای گذارد. نبود اراده سیاسی برای گرفتن تصمیم های دشوار، بخش بانکی این کشور را تضعیف کرده است.

«انیس بو ذیاب» کارشناس مسائل اقتصادی و عضو دفتر شورای بین المللی اقتصادی و اجتماعی لبنان در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، این نخستین بار نیست که صندوق بین المللی پول به لبنان هشدار می دهد. بلکه پیش از این هم در آوریل گذشته صندوق نسبت به شکست اقتصادی لبنان به دلیل اجرایی نشدن اصلاحات و کندبودن اقدام نهادها و نبود نهادهای قانونی و در راس آن خلاء وجود رئیس جمهوری هشدار داد.

ریشه‌های بحران اقتصادی لبنان

طبق این گزارش، شکاف و اختلاف بسیاری میان نمایندگان مجلس وجود دارد. در صورت در پیش نگرفتن اصلاحات، بحران فقر گسترش پیدا خواهد کرد و نقدینگی و پول شویی افزایش خواهد یافت و به دنبال آن لبنان در فهرست خاکستری قرار خواهد گرفت. در این صورت قدرت لبنان برای واردات تضعیف خواهد شد.

به نوشته اسپوتنیک،«عماد عکوش» کارشناس مسائل اقتصادی بر این باور است هشدارهای صندوق بین المللی پول به دلیل رسیدن اوضاع اقتصادی لبنان به شرایط بسیار دشوار و کاهش تولید ملی و کاهش حجم بودجه است. قبل از بحران اقتصادی لبنان پیش بینی می شد که بودجه این کشور به حدود ۱۲ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که بودجه کلی لبنان در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲.۲ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود بودجه سال آینده میلادی هم به رقمی در حدود ۳.۱ میلیارد دلار برسد.

کارشناسان اعتقاد دارند با وجود انباشته شدن بحران ها و کاهش قدرت خرید کارمندان بخش های عمومی به میزان بیش از ۸۰ درصد و فروپاشی بخش بانکی و از بین رفتن پس اندار لبنانی ها، بازهم اگر اصلاحات صورت گیرد و قوانین ایده الی تصویب شود لبنان می تواند پیشرفت کند، اما اقتصاد لبنان در سایه نبود اصلاحات مطلوب به تدریج به مرحله مرگ خواهد رسید، لبنان منزوی می شود و نهادهای عمومی از هم فروخواهند پاشید.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =