چک بدون پشتوانه آمریکا برای کردهای سوریه

آمریکا با استفاده از نیروهای دموکرات کرد سوریه و حزب کارگران کردستان و مدیریت تنش ها به دنبال بستن ارتباط ایران، عراق و سوریه در شرق فرات است، اما تحولات نشان می دهد طرح کاخ سفید به کابوسی تبدیل خواهد شد و زمینه را برای خروج واشنگتن از سوریه فراهم می کند.

به گزارش تحریریه، «خیام الزعبی» استاد دانشگاه «الفرات» سوریه در گزارشی تحلیلی درباره روابط آمریکا و کردها در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، آمریکا تصمیم گرفته است سوریه را به طور کامل از پیرامون خود جدا سازد و با استفاده از مزدورانش به ویژه در شمال شرق سوریه، همه تلاش کشورهای منطقه و کشورهای عربی برای حل تدریجی بحران سوریه را ناکام گذارد.

آمریکا همواره تنش ها در منطقه شرق فرات را رهبری می کند و با مدیریت این تنش ها به دنبال فراهم کردن شرایط جدیدی است. پس از سفر اخیر ژنرال «کوریلا» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا «سنتکام» به شرق و شمال سوریه آشکار شد؛ آمریکایی ها طرح های جدیدی را برای این منطقه آماده کرده اند؛ آنها به این نتیجه رسیده اند که باید این مناطق را به نیروهای دموکرات کرد سوریه و حزب کارگران کردستان بدهند و در آینده این منطقه را یکپارچه سازند.

همزمان با این موضوع، عشایر عربی این منطقه که طی سال های گذشته همپیمان آمریکا بودند، از آمریکا احساس نارضایتی می کنند زیرا آمریکا آنها را به کردها فروخته است. برخلاف پیش بینی آمریکایی ها، نیروهای دموکرات کرد سوریه هم با وجود داشتن جنگ افزارها و مهمات بسیار در نبرد با عشایر سوریه شکست خوردند و به اهداف مورد نظر آمریکایی ها دست نیافتند و بسیاری از پایگاه های خود در شرق سوریه را رها و فرار کردند.

چک بدون پشتوانه آمریکا برای کردهای سوریه

زمان درگیری ها تنگنایی برای آمریکا بود زیرا آمریکا تجهیزات نظامی برای مقابله با ارتش سوریه و همپیمانان آن فراهم کرده بود. اما وضعیت به طور دیگری رقم خورد و درگیری و اختلاف میان نیروهایی که برای مقابله با ارتش سوریه آماده شده بودند، افزایش یافت. این نبرد آمریکایی را در منگنه قرار داد و به سناریویی که ترسیم کرده بودند، ضربه وارد کرد. این سناریو عبارت از تکیه بر نیروهای عشایر عربی برای اخراج نیروهای سوریه و همپیمانان آن از شرق الفرات و در نتیجه ایجاد ارتباط میان منطقه واقع در شرق فرات و مناطق التنف و بستن راه ارتباطی میان سوریه با عراق و ایران بود.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: از سوی دیگر آمریکا برای توجیه حضور خود در سرزمین های سوریه به نیروهای دموکرات کرد سوریه بسیار تکیه کرده است. اما کردها در شمال و شرق فرات از هر سو در احاطه قرار گرفته اند و قدرت مقابله را ندارند. آمریکا هم نمی تواند از آنها حمایت کند. در یک سو در جنوب ارتش سوریه قرار دارد که از حمایت ایران، مقامت لبنان و روسیه برخوردار است. در شمال هم نظام ترکیه در کمین طرح کردها در مرزها ترکیه است. رهبران نیروهای دموکراتیک کرد سوریه به این نتیجه رسیده اند که آمریکا نمی تواند برای همیشه از آنها پشتیبانی کند و امور در این منطقه راهبردی به سود همپیمانان سوریه پیش می رود.

نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت آمریکا از منابع نفتی محافظت می کنند و آمریکا با ادامه حضور در این منطقه به بهانه مبارزه با داعش، سرقت نفت سوریه را توجیه می کند. اما آمریکا پس از پایان دادن به جنایت هایش، نیروهای مسلح خود را از سوریه خارج خواهد کرد و مردم کرد را با انبوهی از مشکلات در بلاتکلیفی رها خواهد کرد.

خیام الزعبی در پایان گزارش خود آورد: آمریکا در منطقه به ویژه در سوریه به هدف های خود نرسیده است. کردها هم باید در محاسبات خود بازنگری کنند و به زودی خود را با نظام سوریه هماهنگ سازند. زیرا حضور آمریکا در منطقه شکننده است و زمینه قانونی برای ادامه حضور غیرقانونی آمریکا وجود ندارد. مردم سوریه و نیروهای مقاومت مخالفت حضور آمریکا هستند و تصمیم راهبردی برای اخراج نیروهای آمریکا از منطقه گرفته شده است؛ به طور قطع طرح آمریکا در شرق سوریه به کابوسی برای این کشور تبدیل خواهد شد.

پایان/

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =