آشفتگی سیاسی آمریکا مانع عبور آن از یک بحران جهانی دیگر می‌شود

وحشت در تل‌آویو سوالات جدی و مهمی را در خصوص ظرفیت آمریکای در هم شکسته جهت ارائه‌ پاسخی یکپارچه و منسجم به جهانی که از کنترل آن خارج شده، مطرح می‌کند.

به گزارش تحریریه، هنگامی که هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا بر سر مباحث مالی و کمک‌ به اوکراین وارد یک آشفتگی شد، بسیاری از جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و کارشناسان مستقل هشدار دادند که بی‌نظمی و هرج‌ومرجی که در سیاست ایالات متحده رخ داده، «پیام خطرناکی» را به جهان بیرون ارسال می‌کند؛ اما هیچ کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که این ناتوانی و رخوت در واشنگتن تا چه اندازه سریع می‌تواند واکنش این کشور را به یک بحران بزرگ جهانی آزمایش کند.

تلویزیون سی‌ان‌ان در گزارشی می‌گوید: حملات وحشتناک حماس علیه اسرائیل صدها نفر را کشته و خاورمیانه را وارد دوره جدیدی از خشونت و بی‌ثباتی کرده است. این اتفاق پس از یک دوره نسبتا آرام و بعد از آنکه روسای جمهور ایالات متحده سالها تلاش کردند تا نیروهای آمریکایی را از این منطقه خارج کنند، رخ داده است.

در این گزارش آمده است: پاسخ اسرائیل احتمالا جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری را به دنبال خواهد داشت و نظم جهانی را که پیش از این توسط جنگ اوکراین و چالش‌های آشکار چین علیه قدرت‌های غربی متزلزل شده، بی‌ثبات‌تر خواهد کرد.

این وضعیت خطرناک مستلزم «واکنشی آرام، منسجم و متفکرانه» از سوی آمریکا است؛ واکنشی که بتواند تمامی طیف‌های سیاسی را مورد حمایت قرار دهد اما آشفتگی سیاسی این کشور که افراط گرایی داخلی، تهدیدات علیه دموکراسی و سیاست‌زدگی بیش از اندازه سیاست‌خارجی بلای جان آن شده، به این معنی است که وضعیت را در چنین موقعیت خطیری برای آمریکا «غیرممکن» می‌سازد.تلاش‌های سریع قانونگذاران آمریکایی جهت حمایت از اسرائیل و تسریع کمک‌های بیشتر به آن به دلیل فروپاشی توانایی حزب جمهوری‌خواهان در اداره مجلس نمایندگان آمریکا پس از برکناری کوین مک‌کارتی می‌تواند با مشکل مواجه شوند.

سی‌ان‌ان تاکید می‌کند: آمریکا همچنین با انتخابات بی‌سابقه‌ای روبروست. یک رئیس‌جمهور با محبوبیت پایین و پرسش‌هایی دشوار درباره سن بالایش احتمالا می‌تواند با رقیب جمهوری‌خواه خود که با جرائمی روبروست تا روز انتخابات رقابت کند. این بدان معناست که در بهترین حالت، ایالات متحده همچنان در ماه‌های آتی درگیر حل‌وفصل مشکلات خود خواهد شد. در بدترین حالت، این ابرقدرت جهان که خود را «ضامن دموکراسی» می‌پندارد، می‌تواند اختلال و بی‌ثباتی جهانی را بدتر کند.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از بحران کنونی پیش‌آمده استفاده کرد و گفت که دلیل اصلی این بحران «ضعف» جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا است. او افزود: «جو بایدن به اسرائیل و به آمریکا خیانت کرد. به عنوان رئیس‌جمهور مجددا در کنار اسرائیل خواهم بود.»

سی‌ان‌ان در پایان گزارشش می‌نویسد: دولت از هم‌پاشیده و درهم شکسته آمریکا فقط به خاطر مسئله مالی برای اوکراین و اسرائیل در خطر نیست، بلکه دولت این کشور به دلیل جمهوری‌خواهان تندرو در خطر نیز می‌باشد و از طرفی این مسئله به رقبای آمریکا یعنی روسیه، چین و ایران به عنوان حامی اصلی فلسطین نشان می‌دهد که آمریکا به طرز ناامیدکننده‌ای تقسیم شده و احتمالا برای تامین منافع خود و ماندن در راس قدرت، تقلا و مبارزه خواهد کرد.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 27809

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =