پیش‌بینی بروز تنش‌ در اجلاس آتی سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه

به عقیده تحلیلگران، ‌اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC یا اپک) که از ۱۱ تا ۱۷ نوامبر(۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، با تنش‌های جغراسیاسی همراه خواهد بود.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از رسانه شورای روابط خارجی نوشت، به نظر نمی رسد که اجلاس آتی سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) که ماه آینده میلادی در شهر سانفرانسیسکو برگزار می شود رویکرد آمریکا را درباره یکپارچه سازی اقتصادی منطقه و تجارت تغییر دهد.

با توجه به بیانیه دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه اپک قرار است بستر اصلی آمریکا برای پیشبرد سیاست های اقتصادی خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه باشد و تجارت و سرمایه گذاری آزاد و عادلانه را تقویت کند و رشد اقتصادی پایدار و فراگیری در پی داشته باشد. این بیانیه تاکید می کند که ۲۱ کشور عضو اپک نیمی از تجارت جهان را به خود اختصاص داده اند.

مضمون دولت بایدن برای این اجلاس «ایجاد آینده ای تاب آور و پایدار برای همگان» است. اما احتمالا این مضمون در مذاکرات آشکار نخواهد بود. سیاست اقتصاد آمریکا در آسیا تاکنون بسیاری از اعضای اپک و حتی متحدان نزدیک این کشور مانند ژاپن را به شدت ناامید کرده است. این دولت تاکنون نتوانسته است بر اساس دستور کار شکوفایی اقتصادی هند-آرام (IPEF) به بسیاری از کشورهای عضو اپک سودی برساند.

دستور کار شکوفایی اقتصادی هند- آرام، ابتکار اقتصادی مهم دولت بایدن در منطقه است و برخی مولفه های آن، مانند افزایش پایداری تهیه زنجیره های تامین و گسترش انرژی های پاک، قابل تحسین است. اما، این معامله تجاری نیست و به آمریکا فرصت دست یابی به بازار را نمی دهد.

با توجه به اختلال عملکرد کنونی کنگره، معامله تجاری آمریکا با شرکای آسیایی خود بسیار بعید است. در مقایسه با یکپارچگی سازی بسیار معاملات تجاری منطقه ای توسط چین، کره جنوبی و ژاپن و با کمک اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن)، IPEF سود اقتصادی چندانی به کشورهای آسیایی نمی رساند. با وجود تمام حرف های محبت آمیزی که ممکن است از سوی اپک شنیده شود، تغییر موضع دولت بایدن در زمینه تجارت آزاد و رویکرد اقتصادی کلی آن در منطقه غیرمحتمل است.

علاوه بر این، تمایز در دیدگاه کشورهای عضو اپک درباره جنگ اسرائیل و حماس نیز ممکن است در این اجلاس اختلال ایجاد کند. تمایز بسیار زیادی میان دیدگاه اعضای این سازمان درباره درگیری آسیای میانه وجود دارد. برای مثال، یک مجمع منطقه ای شامل آمریکا، استرالیا و کانادا است و همچنین اپک شامل تعدادی از کشورهایی است که درگیری آسیای میانه اولویت آنها نمی باشد. این کشورها نمی خواهند که این درگیری سد راه مذاکرات اپک شود اما این امر غیرقابل اجتناب است. سایر اعضای اپک مانند اندونزی و مالزی بیانیه های سرسختانه ای درباره اقدامات اسرائیل منتشر کرده اند و این اقدام احتمالا سیاست دولت بایدن درباره این جنگ را تحت فشار قرار می دهد. این موضوع به طورغیرقابل اجتنابی در اجلاس مطرح و بحث برانگیز خواهد شد.

هرچند احتمالا از مشکلات اصلی اپک در زمینه سیاست های اقتصادی منطقه یا نگرانی از وخیم تر شدن روابط آمریکا و چین بحث برانگیزتر نخواهد بود. اگر روابط آمریکا و چین وخیم تر شوند، کشورهای آسیای جنوب شرقی ممکن است در نهایت مجبور شوند که تنها از یکی آنان جانبداری کنند.

پایان/

۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =