نقد فیلم شهر مردگان (هتل وحشت)

فیلم شهر مردگان یا هتل وحشت از آن دسته فیلمهایی است که در تقابل دانش و ماوراءالطبیعه با ایجاد حس ترس سعی دارد اثبات کند که شیطان و خدا، و در کل، نیروهای ماوراءالطبیعه واقعیتی انکار ناشدنی هستند.

از گذشته تا کنون یکی از عوامل وحشت زا در سینما جادو و جادوگران بودند. آنها با یک سری اعمال خاص حوادث شومی را برای شخصیتها بوجود آورده و برخی نیز شخصیتها را در مراسماتی خاص قربانی می کردند تا ارادت خود را به شیطان ثابت کنند. در مقابل شیطان نیز به عنوان استاد جادوگران جوایزی به آنها اعطا می کرد؛ از قدرت های شیطانی گرفته تا عمری جاودان

"در سال 1692 در وایت وود، ماساچوست، جادوگری به نام الیزابت سلوین در آتش سوزانده می شود. قبل از مرگ، سلوین و همدستش، جترو کین، روح خود را برای زندگی ابدی و انتقام از مردم وایت‌وود به لوسیفر می فروشند و در مقابل عهد می کنند تا در دو شب از سال دو دختر جوان را برای لوسیفر قربانی کنند.

بعد از سالیان طولانی یک استاد تاریخ دانشگاه، بنام آلن دریسکول دانشجوی خود بنام نان بارلو که دختری بسیار کنجکاو است را برای تحقیقات درمورد جادوگری به وایت وود می فرستد..."

فیلم شهر مردگان یا هتل وحشت از آن دسته فیلمهایی است که در تقابل دانش و ماوراءالطبیعه با ایجاد حس ترس سعی دارد اثبات کند که شیطان و خدا، و در کل، نیروهای ماوراءالطبیعه واقعیتی انکار ناشدنی هستند.

فیلم را می توان در یک نگاه کلی به دو بخش تقسیم کرد:

  1. سفر نان بارلو، دختری بسیار کنجکاو به وایت وود (کنجکاوی همراه با غافلگیری)
  2. سفر برادر و نامزد نان بارلو به وایت وود، برای یافتن نان (کنجکاوی همراه با تعلیق)

در همان ابتدای فیلم مراسم آتش زدن زن جادوگر را داریم. اما برای بیننده مشخص نمی شود که عاقبت این زن و همدست او چه شده است.

فیلمساز در قسمت اول، کنجکاوی دختر دانشجو را بهانه ای کرده تا با بردن بیننده به اعماق تاریخ نشان دهد که عاقبت مراسم آتش زدن و درخواستهای زن جادوگر و همدستش از لوسیفر چه شده است. کنجکاوی و در نهایت غافلگیری دو عنصر موثر در جذابیت فیلم است که به خوبی توسط فیلمساز اجرا شده است.

دختر جوان و کنجکاو، شهری متروکه و مرموز با سابقه ای سیاه، و افرادی شبیه به زن جادوگر و همدستش در کنار میزانسنی تشکیل شده از عوامل وحشت زا که در نهایت به یک مراسم قربانی کردن ختم میشود؛ از منظر فرمی می توان گفت یک غافلگیری با یک شوک و وحشت آنی به خوبی در قسمت اول رخ می دهد.

در قسمت دوم فیلمساز برادر و نامزد دختر دانشجو را در همان مسیر قسمت اول قرار می دهد تا اینبار بجای غافلگیری، تعلیق خلق کند. با شروع این قسمت ما می دانیم در این شهر مرموز چه خبر است و چه اتفاقی برای دختر دانشجو افتاده؛ یعنی ما بیشتر از برادر و نامزد نان بارلو اطلاعات داریم؛ در نتیجه نگران خطراتی هستیم که در انتظار شخصیتهاست.

در قسمت اول فیلسماز به دنبال تقابل دانش و ماوراءالطبیعه است؛ در پایان نیز فیلمساز قصد دارد کاری کند که بیننده به باور یکی از این دو برسد. اما در قسمت دوم فیلمساز تقابل خدا و لوسیفر را دنبال کرده که در نهایت قرار است نشان دهد پیروز نهایی خدا است نه لوسیفر.

این فیلم با آنکه فیلمی کم هزینه است به خوبی می تواند با یک داستان ساده و روان و اجرایی کم اشتباه آنچه می خواهد را به بیننده القا کند و فیلمساز می تواند در کنار کنجکاوی با خلق غافلگیری و تعلیق بیننده را تا آخر با خود همراه سازد.

پایان/

۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 28268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =