کارگر اسپانیایی که سیستم اقتصادی آمریکا را به چالش کشید

فیلم "مردم عمل" بر اساس زندگینامه لوسیو اورتوبیا یک آنارشیست اسپانیایی ساخته شده است که مشکل اصلی مردم دنیا را در نظام مالی بانکی دیده و در طول زندگی خود تلاش کرده تا با بر هم زدن ساختارهای مالی بانکی دنیا به مردم پیرامون خود کمک کند.

وقتی جرم و جنایتی توسط شخصیتی خاص در ابتدای یک فیلم رخ دهد، سپس یک کارآگاهی وارد داستان شده و تا پایان فیلم شاهد تعقیب و گریز مجرم و کاراگاه باشیم، عملا با قراردادهای فیلم جنایی روبرو هستیم. که البته با شخصی شدن جرم و جنایت فیلم وارد فضای ژانر تریلر می شود. آنجا که در زیر هر شهر مجرمها در حال ارتکاب جرمند و عملا با شکست قانون قرار است ساختارهای حاکم بر جامعه را به هم ریزند. حال هر چه ابعاد این جرم وسیعتر، خطر بر هم خوردن ساختارها و هنجارها بیشتر.

"لوسیو اورتوبیا کارگر اسپانیایی که به فرانسه مهاجرت کرده و پس از آشنایی با گروهی از آنارشیستهای اسپانیایی، برای کمک به گروه و نیز کسب درآمد شروع به دزدی از بانک ها می کند. پس آنکه لوسیو یکبار به زندان می افتد و سپس آزاد می شود، تصمیم میگیرد بجای دزدی شروع به جعل پول کند..."

طبق آنچه در ابتدا فیلم گفته می شود فیلم "مردم عمل" بر اساس زندگینامه لوسیو اورتوبیا یک آنارشیست اسپانیایی ساخته شده است که مشکل اصلی مردم دنیا را در نظام مالی بانکی دیده و در طول زندگی خود تلاش کرده تا با بر هم زدن ساختارهای مالی بانکی به مردم پیرامون خود کمک کند.

در واقع با یک فیلم جنایی با چاشنی تریلر که حول محور زندگی یک مجرم شکل گرفته روبرو هستیم؛ مجرم، مکتب آنارشیست، یک کاراگاه خبره و آشنا به تفکرات مجرم و جرمی در ابعاد جهانی؛ همه چیز برای خلق یک فیلم به یاد ماندنی و جذاب فراهم شده است.

اما صد حیف که فیلمساز نمی تواند با عمق بخشیدن به آنچه در دست دارد فیلمی به یاد ماندنی بسازد. فیلم با آنکه از ضرب آهنگ مناسبی بر خوردار است بدلیل شخصیت پردازی ضعیف نتوانسته سیر تحولی شخصیت را برای بیننده به نمایش بگذارد. به عنوان مثال فیلمساز برای آنکه نظام مالی بانکی آمریکا را تحقیر کند تا انتهای فیلم تاکید دارد لوسیو اورتوبیا یک کارگر ساده ساختمانی است. ولی به هر حال هیچ بیننده ای قبول نخواهد کرد که یک کارگر ساختمانی ساده بدون مطالعه دقیق بر نظام بانکی جهان بتواند نقاط ضعف این نظام را شناسایی و برای ضربه زدن به آن اقداماتی موثر داشته باشد؛ بطوری که برای شناسایی و بازداشت این مجرم از آمریکا به پاریس مامور اعزام شود. به دیگر سخن ما در هیچ کجای فیلم نمی بینیم که لوسیو اورتوبیا استادی برای فهم نظام مالی دنیا داشته باشد یا خود او با مطالعه آزاد به ابعاد بانکداری دنیا پی ببرد.

در کنار این ضعف شخصیت پردازی، اساسا ابعاد جرمی که لوسیو اورتوبیا در حال ارتکاب آن است برای بیننده گفته نمی شود. چرا پس از جعل دلار و چک های مسافرتی، برای بازداشت او از آمریکا مامور اعزام می شود؟ و چرا لوسیو اورتوبیا به عنوان یک آنارشیست تنها راه ضربه زدن به ظالمان دنیا را ضربه زدن به نظام بانکی می داند؟

فیلمساز می توانست با پاسخ به این دو سوال برای بیننده اهمیت نظام بانکداری دنیا در استثمار ملتها را مکشوف کرده و ابعاد جرمی که لوسیو اورتوبیا مرتکب شده را جهانی کند. ولی متاسفانه فیلم در محدوده پاریس گیر کرده و گویی ما با دزد و جاعلی کوچک در محدوده مرکز فرانسه روبرو هستیم.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =