افزایش هزینه عبور کشتی ها از کانال سوئز

شرکت های کشتیرانی جهان هزینه های حمل کالا از دریای سرخ و خلیج‌فارس را به دلیل تشدید تنش در منطقه به شدت افزایش داده اند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «اسکای نیوز» پس از تجزیه و تحلیل داده های شرکت لجستیک جهانی DSV گزارش داد که هزینه حمل و نقل محموله ها از طریق دریای سرخ و کانال سوئز که یک آبراه حیاتی برای زنجیره تامین کالا و کشتیرانی جهانی محسوب می شود، از نوامبر تا کنون بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

شاخص حمل و نقل کانتینری شانگهای (SCFI) که متداول‌ترین معیار برای چنین هزینه‌هایی است هم از افزایش هزینه های حمل خبر می دهد. بر این اساس هزینه حمل از ۲۸۷۱ دلار جمعه گذشته، اکنون به ۳۱۰۱ دلار در هر کانتینر ۲۰ فوتی رسیده است. داده ها نشان می دهد که قیمت کلی کانتینری که از شانگهای به اروپا حمل می شود، ۳۱۰ درصد نسبت به قیمت های ابتدای نوامبر افزایش یافته است.

افزایش هزینه عبور کشتی ها از کانال سوئز

گروه انصار الله در میانه درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین و محاصره گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، متعهد شده‌ است که از غزه حمایت کند و کشتی هایی را که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می کنند هدف قرار داده است. این گروه یمنی با همین دیدگاه از اواسط اکتبر تعدادی پهپاد و موشک را به سمت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و همچنین کشتی‌های جنگی در حال گشت‌زنی در این پهنه آبی شلیک کرده‌ است.

انصارالله تا به حال ده ها حمله را انجام داده‌ و غول‌های بزرگ حمل‌ونقل جهان همچون MSC، Maersk، CMA CGM و Hapag-Lloyd را مجبور کرده‌ تا مسیر انتقال محموله‌ها را به سمت جنوب آفریقا هدایت کنند و از خلیج عدن و کانال سوئز اجتناب کنند.

این تغییر مسیر بیش از ده روز را به مدت سفر کشتی ها اضافه می کند و هزینه های بیمه ای آن ها را افزایش می دهد، ضمن آنکه در همین دوره هزینه دستمزد کارکنان نیز افزایش یافته است. علاوه بر این طولانی تر شدن سفرها باعث شده است که شرکت های حمل و نقل مجبور به سوزاندن سوخت بیشتری شوند و هزینه های بیشتری را در حوزه زمینه پرداخت کنند.

افزایش هزینه عبور کشتی ها از کانال سوئز

علیرغم افزایش های عمده قیمت ها در شرایط فعلی اما هنوز هزینه های حمل و نقل کمتر از سطح ثبت شده در مارس ۲۰۲۱ بمی باشد. در آن زمان کشتی کانتینری ۴۰۰ متری Ever Given مسیر عبور و مرور کانال سوئز را مسدود کرد و این آبراهه تجاری مهم را به مدت شش روز غیرقابل استفاده کرد.

حادثه فوق باعث شد که صدها کشتی در محدوده قبل از کانال گیر بیفتند و بنا بر گزارش ها تجارت جهانی به ازای هر روز توقف مبلغی در حدود ۹ میلیارد دلار ضرر را ثبت کرد.

از چند روز قبل ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی را علیه به گروه انصارالله یمن انجام دادند و آن را واکنشی به اقدامات این گروه در دریای سرخ و خلیج فارس توصیف کردند.

این اقدام لندن و واشنگتن واکنش‌های بین‌المللی متفاوتی را به دنبال داشت و بسیاری هشدار دادند که منجر به تشدید درگیری در خاورمیانه خواهد شد.

پایان/

۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28589

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اصغر منتظری CA ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      من هروز روزنامه شمارا مطالعه میکنم وخیلی نظر من را جلب کرده اما خدای نکرده اگر از یکی از تبلیقات شما بازدید کنم دیگه ان تبلیغ نصف صفحه من را اشغال میکند وضربدر بالای ان پنهان میشود .وتنها راه خلاص شدن از ان ترک سایت شماست اگر شما منظورتان این هست که هیچ .و اگر نه فکری برایش بکنید. از اینکه توجه میکنید ممنونم.ر