آمریکا قادر نیست مسائل خاورمیانه را حل کند

تحلیلگر چتم هاوس به نشریه اشپیگل گفت: وقت آن رسیده است که قبول کنیم آمریکا نمی‌تواند همه مسائل خاورمیانه را حل کند زیرا در یک سال مانده به انتخابات این اتفاق رخ نخواهد داد و اگر اروپا می خواهد درگیری ها را آرام کند، باید خود به دنبال راه حل های دقیق تر باشد.

به گزارش تحریریه، نشریه «اشپیگل» در گزارشی متن گفت وگوی خود را با «صنم وکیل» از کارشناسان ارشد اندیشکده «چتم هاوس» انگلستان منتشر کرد و نوشت، ایران به اهدافی در پاکستان حمله کرد و اندکی پس از آن با واکنش اسلام آباد روبرو شد.

صنم وکیل به این پرسش که تحولات کنونی تا چه اندازه خطرناک است، عنوان داشت اوضاع بسیار نگران کننده بود و فشار زیادی را بر روابط دو کشور وارد کرد زیرا ایران با موشک، حاکمیت یک قدرت هسته ای را نقض کرد. تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است و همین امر شرایط را نگران کننده می کنند.

Proteste in Pakistans Hauptstadt Islamabad gegen den iranischen Raketenangriff

وی معتقد است: هر دو کشور مدت‌هاست که با تنش هایی در منطقه مرزی درگیر بوده‌اند اما حرکت ایران بسیار خطرناک و غیرمسئولانه بود و در مقابل واکنش پاکستان منطقی بود و زمینه را برای تنش زدایی فراهم کرد.

وی در مورد حضور گروه های تروریستی در منطقه مرزی بلوچستان و در خاک پاکستان نیز اظهار داشت در واقع از مدت ها قبل شورشیان در منطقه وجود داشته اند و پی در پی از مرز عبور می کنند و حملاتی را انجام می دهند اما بلوچستان بدون شک یک انبار باروت است.

مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن در مورد دلیل اقدام ایران در این شرایط حساس عنوان داشت: من تصور می کنم که از زمان حملات تروریستی مرتبط با داعش در ۳ ژانویه (در کرمان)، فشارهایی از جانب تندروها برای نشان دادن قدرت به وجود آمده زیرا ایران مدت هاست که چنین حمله ای را در خاک خود تجربه نکرده است. تهران به دو طریق به حملات تروریستی پاسخ داد؛ نخست با حملات نظامی در ادلب سوریه و از طریق یمن. حمله به پاکستان سومین اقدام واکنشی ایران بود.

آمریکا قادر نیست مسائل خاورمیانه را حل کند

وی افزود: من فکر می‌کنم که این یک پیام روشن به سایر گروه‌های تروریستی مبنی بر این موضوع بود که چنین فعالیت‌هایی در قلمروی ایران قابل تحمل نخواهد بود. در عین حال، تهران به اهدافی در عراق نیز حمله موشکی کرد. همزمانی این رویدادها ممکن است برای حکومت یک موقعیت برد - برد به نظر برسد و به طور قطع هدف آن بازدارندگی در قبال اسرائیل نیز بود.

خانم وکیل در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است جنگ به زودی در گستره ای از غزه تا پاکستان گسترش یابد، تصریح کرد: فکر نمی کنم. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که تضادهایی وجود داشته باشند اما علایق مشترک متفاوتی هم مطرح هستند. ایران البته حامی دشمنان اسرائیل است و خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای معرفی کرده است. تهران از ۷ اکتبر به صراحت اعلام داشت که نمی‌خواهد به صورت مستقیم در درگیری‌های غزه دخالت کند. با این حال، به طور قطع خطر تشدید تنش با توجه به حملات در دریای سرخ افزایش یافته است.

این نشریه آلمانی با این ادعا که ایران به عنوان یک طرف موضوع به درگیری ها دامن می زند، به نقل از تحلیلگر چتم هاوس عنوان داشت که ایران با چالش های داخلی روبرو است و حمایت از «محور مقاومت» و بازیگران مختلف در یک شبکه بزرگ، در درجه اول به نفع حاکمیت ایران تمام می شود.

اشپیگل در پایان جنگ بی پایان غزه، تنش در اطراف کانال سوئز و آمادگی نیروهای نزدیک به ایران در جنوب لبنان و یمن را از مولفه های مهم در تحولات منطقه دانست و در مورد سیاست «جو بایدن» و متحدان غربی اسرائیل پرسش کرد که صنم وکیل پاسخ داد: فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که دریابیم آمریکا نمی‌تواند همه مسائل را حل کند. همه منتظرند تا آمریکایی ها تنش های پراکنده منطقه را حل کنند اما در یک سال مانده به انتخابات این اتفاق کمتر رخ خواهد داد. اگر اروپا می خواهد درگیری ها را آرام کند، باید خود به دنبال راه حل های دقیق تری باشد.

پایان/

۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28676

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =