آسیب‌پذیری نیروهای آمریکایی در خاورمیانه

معاون برنامه خاورمیانه مؤسسه کوینسی در آمریکا، با آسیب‌پذیر توصیف کردن نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، گفت که حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن ممکن است به یک جنگ ناخواسته منجر شود.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری ایرنا به نقل از پایگاه تحلیلی فارن پالسی آمریکا در این خصوص نوشت: ابتدای این هفته ۳ نظامی آمریکایی مستقر در این پایگاه در پی حمله گروه‌های شبه‌نظامی کشته شدند و طرفداران ایده "حمایت ایران از این گروه‌ها" خواستار واکنش بازدارنده نظامی از سوی آمریکا هستند.

اما آدام وینستین، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه واشنگتن و تحلیلگر ارشد مؤسسه کوینسی با اشاره به افزایش حجم حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه در پی جنگ غزه، در تحلیلی به این سؤال که "مضرات تداوم حضور در منطقه برای آمریکا بیشتر است یا منافع آن" پاسخ داد.

او با اشاره به وجود سلاح‌های پیشرفته و مهارت نظامی عاملین این حملات، کشته شدن نیروهای آمریکایی را از تبعات ناخواسته اما قطعی این قبیل درگیری‌ها خواند و گفت که این وضعیت می‌تواند حتی به گسترده شدن دامنه این جنگ نیز بیانجامد.

وینستین همچنین با اشاره به تلفات غیرجانی و نیز تعداد سربازانی که در نتیجه حملات سال گذشته با آسیب‌های مغزی مواجه هستند، مدعی شد: "صرفنظر از اینکه این حملات توسط تهران هدایت می‌شوند یا نه، اما نزدیکی جغرافیایی پایگاه‌ نظامی آمریکا به مقر این شبه‌نظامیان عامل تداوم و تشدید حملات در آینده خواهد بود."

باتوجه به تلفات جانی که از تبعات ناخواسته درگیری منطقه‌ای با آمریکا تلقی می‌شود، وینستن این حملات را تنها در صورتی زیرنظر اتاق فرمان ایران می‌داند که نوعی خطای محاسباتی در آن وجود داشته باشد.

او با استفاده از استعاره «سیم رهاساز»، حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا را هشدار بازدارنده نسبت به گروه‌های متخاصم منطقه عنوان کرد که در صورت عبور از آن با واکنش جدی مواجه خواهند شد.

درعین‌حال، نویسنده تحلیل فارن پالسی با اشاره به عملیات نظامی آمریکا علیه تروریست‌های داعش در سوریه و عراق در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، به حمایت کاخ سفید و پنتاگون از تداوم حضور پایگاه‌های نظامی برای سرکوب داعش دانست.

تحلیلگر مؤسسه کوینسی باوجود صحبت‌های علنی نخست وزیر عراق محمد شیعه السودانی مبنی‌ بر ضرورت بازنگری موضوع، مدعی شد که تداوم فعالیت این پایگاه‌ها که جزئیات آن «پشت درهای بسته» بررسی می‌شوند، به درخواست و با رضایت دولت عراق صورت می‌گیرد.

او با اشاره به بی‌حاصل بودن حمله هدفمند ماه ژانویه و کشته‌شدن یکی از سران گروه‌های شبه‌نظامی عراق و هشدار آمریکا به دولت عراق، السودانی را در کنترل شبه‌نظامیان ناتوان خواند و واکنش سخت توسط دولت بایدن را عامل بحرانی شدن روابط واشنگتن و بغداد دانست.

با توجه به احتمال گسترش وضعیت درگیری‌ها در صورت هرگونه واکنش نظامی شدید آمریکا و ناتوانی دولت عراق در کنترل شرایط، وینستین یک راه‌حل نهایی پیشنهاد داد مبنی بر اینکه آمریکا باید با توسعه روابط با دولت عراق و افزایش اختیارات خود در آن کشور، به ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در آن کشور برای کنترل هم‌زمان داعش و شبه‌نظامیان درگیر با آن کمک کند.

او دوران حضور نظامی گسترده و فعال کشورش در عراق را خاتمه یافته دانسته و با اشاره به کاهش حملات داعش از سال ۲۰۲۲، حمایت نظامی آمریکا از عراق به‌ قیمت جان سربازان آمریکایی را غیرمنطقی خواند.

او ادعا کرد: اگرچه تخلیه نظامی منطقه به نفع ایران خواهد بود، اما اگر با تداوم حضور انگیزه‌ این حملات تقویت شود جنگ ناخواسته با ایران اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این استاد دانشگاه واشنگتن در نهایت به آمریکا چنین توصیه کرد که با تخلیه بخش اعظم نیروهای خود از عراق از حملات آتی و گسترش دامنه جنگ با شبه‌نظامیان منطقه جلوگیری کند.

پایان/

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28736

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =