چین بازار طلا را به هم ریخت

باوجود افزایش بی سابقه قیمت طلا، تقاضا برای خرید این فلز باارزش در چین به ویژه از سوی خانواده ها رشد داشته و موجب بیشترشدن تقاضا در سطح جهان شده است.

به گزارش تحریریه، گزارش فصلی «شورای جهانی طلا» (World Gold Council) نشان می دهد که سرمایه گذاران و خانوارهای چینی در سال ۲۰۲۳ به رغم تقاضای شدید جهانی برای فلز زرد، از جمله مشتریان اصلی طلا بوده اند.

بر اساس اطلاعات این نشریه، تقاضا برای طلا در چین به صورت شمش و سکه(با هدف سرمایه گذاری) در سال گذشته میلادی با ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۲۸۰ تن رسید. مصرف جواهرات در این کشور هم با ۱۰ درصد افزایش به ۶۳۰ تن رسید.

به طور کلی در خلال سال ۲۰۲۳ کل طلای خریداری شده در چین نزدیک به ۹۶۰ تن بوده است.

«لوئیز استریت» تحلیلگر ارشد بازار در شورای جهانی طلا عنوان داشت که «چین کلید بسیاری از اتفاقات سال گذشته بود. درواقع وقتی که به بخش مصرف کننده نگاه می کنید، حتی اگر چین عامل تعیین کننده قیمت نباشد، زمینه تعیین آن را فراهم می کند.»

براساس این گزارش هند دومین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان بوده است که البته میزان کل خرید طلای آن در سال ۲۰۲۳ کمی کاهش یافت و به ۷۴۸ تن رسید. پس از این دو کشور آمریکا با مصرف ۲۴۹ تن، ترکیه با ۲۰۱.۶ تن و ایران با۷۱.۸ تن در رتبه های بعدی قرار دارند. البته در میان ده کشور اول این فهرست نام های روسیه، آلمان، مصر، ویتنام و عربستان سعودی نیز به چشم می خورد.

این گزارش خاطر نشان می کند که در کنار افزایش تقاضای شدید بانک‌های مرکزی جهان و از جمله چین برای ذخیره طلا، تقاضا برای این دارایی ارزشمند در میان مصرف‌کننده چینی نیز به افزایش قیمت فلز زرد و رسیدن آن به بالاترین سطح در دسامبر دامن زده است و موجب شد تا طلا در قیمتی فراتر از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس ثابت باقی بماند.

چین بازار طلا را به هم ریخت

بر اساس گزارش WGC، کل تقاضای جهانی طلا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۸۹۹ تن بود که بالاترین رکورد ثبت شده به شمار می رود. جالب اینجاست در حالی که سرمایه گذاری سالانه شمش و سکه با کاهش اندکی روبرو شد اما مصرف سالانه طلا در قالب جواهرات در سطح ۲۰۹۳ تن ثابت باقی ماند.

مدتی قبل خبرگزاری «رویترز» گزارش داده بود که شمش سال ۲۰۲۳ را با ۲۰۶۳ دلار در هر اونس به پایان رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت. پیش بینی می شود که طلا در سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود برسد.

رویترز به نقل از کارشناسان صنعت جواهرات عنوان داشت عدم اطمینان در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضای امن برای این فلز می شود و به همین دلیل انتظار می رود قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ افزایش بیشتری پیدا کند.

کارشناسان بازار می گویند به دنبال عملکرد شگفت‌انگیز طلا در سال ۲۰۲۳، شاهد افزایش قیمت‌های بیشتری در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود که ناشی از علل سه‌گانه رفتار صندوق‌های تامینی، ادامه خرید طلای فیزیکی توسط بانک‌های مرکزی با سرعت ثابت و افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ETF است.

جی‌پی مورگان هم پیش‌بینی کرده است که در اواسط سال ۲۰۲۴ قیمت طلا به بالاترین حد خود برسد زیرا انتظار می‌رود در آن زمان ایالات متحده نرخ‌ بهره را کاهش دهد.

UBS نیز می گوید که شمش طلا تا پایان سال به دلیل افزایش ریسک های ژئوپلیتیکی و تورم به ۲۲۰۰ دلار برسد.

پایان/

۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28789

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =