افسار طلا در اختیار چین!

کارشناسان اقتصادی در غرب دلیل افزایش ناگهانی و شدید قیمت طلا را به سیاست های دولت و بانک مرکزی چین مرتبط بیان می کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «نیوزویک» در تحلیل روندها در بازار جهانی طلا نوشت، قیمت طلا در بالاترین حد خود قرار دارد و به تورم هم توجه ندارد و آن را پشت سر گذاشته است. علت آن است که بانک های مرکزی به خرید دیوانه وار فلز زرد ادامه می دهند و در این مسیر بانک خلق چین پیشتاز است.

اقتصاددانان می گویند که این روند منعکس کننده هدف پکن برای تنوع بخشیدن به منابع خود و دوری از سرمایه و دلارهای غربی است تا از خود در برابر بادهای مخالف ژئوپلیتیک محافظت کند.

طلا ویژگی های قابل توجهی دارد که دلیل توجه کشورها به فلز زرد است، ارزش نقدشوندگی، اهمیت آن در زمینه بازدهی و انعطاف‌پذیری طلا در میانه آشفتگی‌های سیاسی همچون درگیری اسرائیل و غزه، یا رکود اقتصادی است که آن را در مقایسه با سایر دارایی‌ها مانند سهام یا ارز در اولویت قرار می دهد.

افسار طلا در اختیار چین!

طبق تحلیل نیوزویک، ارزش طلا در دو ماه گذشته روند صعودی داشته است. تحلیلگران این را تا حدی به انتظارات فدرال رزرو ایالات متحده نسبت می دهند تا سیاست پولی خود را تغییر داده و نرخ بهره را کاهش دهد. تقاضای اخیر برای این فلز اما به صورت عمده از سوی بانک های مرکزی در بازارهای نوظهور ایجاد شده است.

این امر به ویژه در مورد بانک خلق چین صادق است، که بر اساس داده های ماه فوریه که توسط شورای جهانی طلا منتشر شد، این کشور ذخایر طلای خود را برای شانزدهمین ماه متوالی در فوریه افزایش داده است.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی پکن، این کشور ذخایر طلای خود را در ماه فوریه ۱۲ متریک تن افزایش داد و به ۲۲۵۷ تن رساند میزان افزایش حدود ۵ متریک تن از ماه قبل از آن بیشتر بود.

این فلز اکنون تقریباً ۴ درصد از کل ذخایر چین را شامل می شود.

«گونان ما» کارشناس ارشد موسسه سیاست جامعه آسیا، به نیوزویک اظهار داشت افزایش قیمت طلا و افزایش دارایی‌های فیزیکی از سوی هر دو بخش دولتی و خصوصی چین می‌تواند با خروجی‌های بزرگ از صندوق‌های ETF طلا همخوانی داشته باشد. پکن در ۱۴ ماه گذشته ذخایر رسمی طلای خود را به شدت اضافه کرده است، این اقدام تا حدی برای دور کردن پکن از دارایی های دلاری صورت می گیرد. این امر با توجه به تجربه اخیر روسیه و تحولات شدید ژئوپلیتیک بین چین و آمریکا و مناطق مختلف جهان منطقی به نظر می رسد.

وی تصریح کرد که چین شمش طلا را به صندوق های ETF طلا یا صندوق های سرمایه گذاری که قیمت فلز را دنبال می کنند و در بورس معامله می شوند ترجیح می دهد، زیرا گزینه های دوم به صورت عمده از طرف دولت های غربی نظارت و مدیریت می شوند.

افسار طلا در اختیار چین!

در همین حال، خانواده های چینی هم به طور فزاینده ای به شمش و جواهرات طلا به عنوان جایگزینی پایدارتر برای اوراق بهادار مانند سهام روی آورده اند، به طوری که بازار سهام چین فقط در سه سال گذشته تقریباً ۵ تریلیون دلار را از دست داده است.

خرید جواهرات و طلای زینتی در چین طی سال گذشته ۸ درصد و تقاضا برای سکه طلا تقریبا ۱۶ درصد افزایش یافته است.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند تقاضای خصوصی در چین، که بزرگترین تولیدکننده طلا نیز است، به دلیل دسترسی محدود شهروندان به صندوق های ETF طلا و کنترل سرمایه شدید دولت، به سمت طلای فیزیکی منحرف می شود.

به طور کلی، دارایی های ذخیره رسمی چین به بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۵ رسیده است. از نظر ذخایر ارزی، این دارایی ها به سطح ۳.۲۵ تریلیون دلار افزایش یافته که بالاترین رقم در ۲۷ ماه گذشته است.

به نظر می رسد بانک مرکزی چین با هدف تنوع بخشیدن به منابع و برای حفاظت از خود در برابر ریسک ها به این خط مشی ادامه خواهد داد.

پایان/

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =