خودروسازی ایران با یکه زارع نتوانست، با یکه فلاح می تواند؟

خودروسازی انحصاری ایران پس از 6 دهه همچنان در حال عقبگرد است و خبرهایی از قطب سوم خودروسازی به گوش می رسد!

به گزارش تحریریه، اوایل هفته پیش جلساتی با سازندگان قطعات خودرو و یک شرکت خصوصی به عنوان سرمایه گذار، با هدف تشکیل قطب سوم خودروسازی کشور با نام علی یکه فلاح انجام شده است.

رئیس هیات‌مدیره گروه تعاونی چکاد صنعت فلاح به عنوان یکی از مجموعه های حاضر در این پروژه، گفت: این پلتفرم که مراحل طراحی و ساخت آن طی شده است، قابلیت پشتیبانی از ۵ سگمنت مختلف خودرو از جمله، سدان، هاچبک، کراس‌اوور، پیکاپ و… را دارد؛ همچنین توان تولید خودروهای برقی بر اساس این پلتفرم، میتواند در آینده نیز انجام شود.

ظاهرا این پروژه قرار است از سال 1401 اجرایی شود.

از نظر کارشناسان اقتصادی، انحصار دوگانه با انحصار سه گانه تفاوت خاصی ندارد و نمی توان به ورود سومین خودروساز کشور؛ ایجاد فضای رقابتی و تحول در صنعت خودروسازی ایران لقب داد.

عدم رقابتی سازی فضای صنعت خودرو و آزمودن تمام راههای نیم بند و شکست خورده پیشین؛ ویژگی 40 سال اخیر صنعت خودرو ایران بوده است و ظاهرا غیر از سیاست درست رقابتی سازی بازار خودرو با آزادسازی واردات؛ قرار است هر سیاست دیگری آزموده شود.

درحالیکه ایران هنوز در حوزه خودروهای بنزینی کشوری عقب مانده محسوب شده و هیچ حرفی برای گفتن ندارد، در دورانی که از 10 سال آینده به بعد به تدریج تولید خودروهای بنزینی کنار گذاشته می شود چه سیاستی قرار است اتخاذ شود.

با هاشم یکه زارع(ها) صنعت خودرو ایران به جایی نرسید و هنوز خودروهای دهه هشتاد میلادی در کارخانه های ایرانی در حال تولید شدن است، باید دید با هاشم یکه فلاح به کجا خواهیم رسید.

پایان/

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
کد خبر: 428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =