دهها میلیارد دلار درآمد در انتظار بخشی از صنعت ایران که آماده نیست!

کارشناسان اعتقاد دارند تا دو دهه آینده سهم ماشین های برقی در بازار خودروی جهانی به شکل خیره کننده ای افزایش می یابد و همین امر لزوم اتخاذ تصمیمات منطقی در حوزه خودرو و صنعت مس کشور را برجسته می سازد.

به گزارش تحریریه، طبق آمارها اکنون سالانه نزدیک به ۷۰ میلیون خودرو در جهان تولید و فروخته می شود که سهم اندکی از آن خودروی برقی است اما خودروهای سبز به تدریج جای خود را در بازار باز می کنند. سهم خودروهای برقی در بازار آمریکا در پنج سال گذشته سه برابر شده و این رشد در اروپا و چین بیشتر بوده است. در اروپا تنها در سال ۲۰۱۹ سهم خودروهای برقی بیش از دوبرابر و در چین بیشتر از پنج برابر شده است.

تارنمای «فوربس» در گزارشی عنوان داشت، بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تولید خودروهای برقی بیش از ۶۰ درصد افزایش داشت و بیش از ۲ میلیون خودرو در یک سال فروخته شد. سرعت رشد در سال ۲۰۱۹ نیز افزایش داشت. 

طبق تحلیل این نشریه اقتصادی، برقی سازی خودروها روند اصلی صنعت خودروسازی در قرن ۲۱ را تشکیل خواهد داد. فشارهای بازار، کمبود و گرانی سوخت های فسیلی در کنار نگاه های زیست محیطی، مشتریان را به خرید و استفاده بیشتر از خودروهای برقی وادار می سازد.

روند افزایش ارزش سهام شرکت هایی که صرفا خودروهای برقی را در چین و آمریکا تولید می کنند نیز نویدبخش روزهای پررونقی برای این صنعت است. خوروساز چینی NIO که در تملک JAC Motors قرار دارد و از رقبای اصلی تسلای آمریکا به شمار می رود رشد ارزش خیره کننده ای را در یکی دو سال اخیر نشان داده است. سهام این شرکت در ماه مارس نسبت به چند سال قبل رشدی نزدیک به ۱۰۰۰ درصد داشت.

این درحالی است که در چین میزان فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۱۰ تقریبا صفر بود اما اکنون شرایط تغییر کرده است. به عنوان نمونه در ماه سپتامبر گذشته تقاضا برای خودروهای برقی با افزاش نزدیک به ۱۰۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بود. در سپتامبر ۲۰۲۰ تنها در چین ۱۲۵ هزار خودروی برقی به فروش رسید.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در بررسی خود برآورد کرد که تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۱۰ درصد بازار خودروی جهان در اختیار خودروهای برقی قرار خواهد گرفت. این رقم در سال ۲۰۴۰ به نزدیک ۶۰ درصد خواهد رسید. 

با روند رو به رشدی که تولید خودروی برقی اکنون تجربه می کند پیش بینی می شود در سال ۲۰۴۰  حداقل ۴۵ میلیون خودروی برقی تولید شود. اگر روند کنونی ادامه داشته باشد پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ نزدیک ۳۸ میلیون خودروی هیبرید یا برقی در جهان وجود داشته باشد.

برخی کارشناسان تعداد خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۴۰ را بین ۳۰۰  تا ۴۰۰ میلیون عدد برآورد می کنند. 

یکی از مواد اولیه به شدت مورد نیاز برای خودروهای برقی فلز مس است. حال یک ضرب و تقسیم ساده در مورد رابطه مس و خودروی برقی کاملا گویا خواهد بود. مقایسه تعداد خودروهای کنونی و مصرف مس آن ها (میانگین ۳۰ کیلوگرم) با نیاز بازار خودروهای برقی (حداقل دو تا سه برابر خودروهای معمولی) در سال ۲۰۴۰ نشان می دهد در بهترین حالت تنها بخش خودروسازی جهان؛ ۲۰ سال بعد به ده ها میلیون ها تن مس بیشتر نیاز دارد. برخی اعتقاد دارند در سال ۲۰۴۰ نیاز صنعت خودروهای برقی به مس بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن خواهد بود.

در شرایطی که دیگر صنایع و حوزه های اجتماعی و اقتصادی هم به دنبال استفاده بیشتر از الکتریسیته و کاهش مصرف سوخت فسیلی هستند توجه به مس بسیار بیشتر خواهد شد. مس از مهمترین فلزات رسانا در زمینه انتقال برق در مسافت های طولانی یا حتی کوتاه است که قیمت آن نیز به نسبت دیگر فلزات ارزان تر است.

این آمار ضرورت توجه بیشتر مدیران و سیاستگذاران صنعت مس کشور را می طلبد تا در  آینده نه چندان دور نقش خنثی کنونی ایران در بازار جهانی مس را اصلاح کنند و به خاطر منابع عظیم معدنی و دسترسی راحت به انرژی، جایگاهی در خور نام ایران به عنوان دارنده  هشتمین ذخیره بزرگ جهان را کسب کنند، جایگاهی که با مدیریت کنونی صنعت مس ایران دست نیافتنی به نظر می رسد.  

پایان/

۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
کد خبر: 8043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =